Naomi Defoer
Naomi Defoer Nieuws 9 mrt 2019
Leestijd: 1 minuut

De week van vleesch noch visch

De week zonder vlees komt er weer aan. Vanaf maandag 11 maart is het de bedoeling om een week lang geen vlees (en vis) te nuttigen. Vorig jaar deden er 33 duizend mensen mee en nu hoopt oprichter Isabel Boerdam voor de tweede editie op 50.000 deelnemers. Iedereen van consument tot aan supermarkt, van school tot pompstation en van kantine tot aan restaurant kan zijn steentje bijdragen.

Minder vlees

Volgens Boerdam, tevens vegetarisch blogger, is de boodschap van de eerste keer een vleesloze week wel blijven hangen. Na een half jaar zijn alle deelnemers nog eens ondervraagd. „Daarbij zei 47 procent structureel minder vlees te eten.”

Een gemiddelde carnivoor eet zo’n 110 gram vlees per dag. Als je daar een klein rekensommetje op los laat, waarin je een jaar lang elke week één dag geen vlees eet, dan bespaar je zo’n 6 kilo vlees en 1000 liter water (dat is nodig voor de productie).

Recepten en weetjes

Iedereen die deelneemt aan de week krijgt een magazine met vleesloze recepten en weetjes. Voor deelnemende supermarkten, bedrijfskantines is er promotiemateriaal en voor scholen zijn er lespakketten beschikbaar. Op de NS-stations komen campagnes evenals in de media. Dit jaar doen ruim zestig bedrijven mee aan de vleesloze week. Becel, Honig, Iglo, Subway, Triodos Bank, grote supermarkten en ook de provincie Overijssel zetten hun beste beentje voor. Zij steunen de campagne niet alleen financieel maar ook met kortingsacties en advertenties.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.