Sanne van Rij
Sanne van Rij Nieuws 5 feb 2019
Leestijd: 4 minuten

Voor dít concert leg je nu het meeste geld neer

Niet Beyoncé, Katy Perry of Ed Sheeran zijn verantwoordelijk voor de duurste concertkaartverkoop in jaren – dat is de Koreaanse popband Blackpink. Vraag blijft: wat maakt dat Nederlanders 166,88 euro willen neertellen voor een ticket?

Grote kans dat je nog nooit van de band Blackpink gehoord hebt. Tóch heeft de Koreaanse popband, die alleen uit vrouwen bestaat, al een flinke fanbase. Net zoals andere Koreaanse bands, trouwens, die gezamenlijk onder de stroming ‘K-pop’ worden geschaard. De boyband BTS is op het moment wellicht het meest populair: zij gaven vorig jaar nog een uitverkocht concert in de Ziggo Dome. Voor kaartjes stonden veelal jonge fans dagenlang in de rij – een offer dat ze graag maakten.

Plastische chirurgie

K-pop is in Azië al jaren een begrip, maar neemt in Europa nu ook steeds populairdere vormen aan. Een 28-jarige jongen uit Londen ging een paar maanden geleden nog viral vanwege de 100.000 dollar die hij voor plastische chirurgie betaalde om op één van de BTS-sterren te kijken. In Nederland kan je inmiddels speciale danslessen volgen om de fijne kneepjes van de choreografieën te leren. Logisch, want dans is een belangrijk onderdeel van K-pop, wellicht nog wel meer dan zang.

Totaalplaatje

Dat K-pop niet alleen uit zang of dans bestaat, is kenmerkend voor het genre, vertelt Anastacia de Graaff. Ze is secretaris van de Stichting Promotie Koreaanse Cultuur, ook wel Hallyucon. „Deze stroming gaat om het totaalplaatje. Visuele effecten en extravagante kleding zijn net zo belangrijk als de muziek zelf. Dat zie je ook bij concerten: je krijgt daar echt een show voorgeschoteld.” K-pop bestaat volgens de Graaff al sinds de jaren 90, maar de populariteit is de laatste jaren pas écht hard gegroeid. „De muziek is nu veel aantrekkelijker voor de westerse wereld. We hebben het niet meer over typische boys- en girlsbands, maar elementen van hiphop en EDM. De uitstraling is veel stoerder.”

Onbetaalbaar

De kaarten voor de band Blackpink gaan morgen in de verkoop. De vier vrouwen zullen op 18 mei optreden in AFAS Live (capaciteit: 6000 personen) voor 166,88 euro per kaartje. Het is de enige prijs, hoe goed of slecht je zicht ook is.  Het is daarmee het duurste popconcert in Nederland in drie jaar, aldus Podiuminfo.nl, die het in opdracht van NRC uitzocht. Tuurlijk: er waren in het verleden duurdere kaartjes. Maar daar kreeg je dan ook een VIP-behandeling voor, met overnachting en al.

De Graaff denkt dat veel Nederlandse fans zich dit bedrag niet kunnen veroorloven. „De doelgroep verschilt, maar er zitten vooral veel jongeren tussen die dit simpelweg niet kunnen betalen. Zonde, want de aanhang is inmiddels best groot: in de Nederlandse Facebookgroep ‘Dutch K-Pop Fans’ zitten 5000 mensen. Dat aantal is in werkelijkheid eigenlijk nog groter. We ontmoeten regelmatig mensen die dachten dat zij de enige fans waren van dit genre.” Mocht de show tóch snel uitverkopen, zal dat vooral te maken hebben met andere Europese fans, denkt de Graaff. Zij vliegen soms over voor een K-popconcert, wanneer ze bijvoorbeeld in eigen land geen kaartje hebben kunnen bemachtigen.

Vanwaar zo duur?

Waarom deze kaartjes zo duur zijn in vergelijking tot ‘normale’ concerttickets? Dat heeft volgens haar te maken met de omvang van de tour én show. „Ik voerde laatst een gesprek op 3FM met iemand van Mojo Concerts, een Nederlands bedrijf dat is opgericht als organisator van popconcerten en festivals. Daar hoorde ik dat de prijs vooral te maken heeft met de duur van de tour: de meeste artiesten uit Amerika zijn een paar maanden onderweg, maar K-popartiesten zijn soms al in twee weken klaar. Ze hebben dus minder concerten om het geld mee terug te verdienen, terwijl de productiekosten al wel heel hoog zijn door de spectaculaire show.” Of dat het goed praat? Niet helemaal. „Er zijn andere k-popconcerten geweest die een stuk goedkoper waren. Normaliter waren er wel prijsverschillen tussen tickets, ook in AFAS Live, dus dat is niet echt een excuus.”

Niet schattig of sexy

Wat Blackpink dan toch bijzonder genoeg maakt om wellicht die 166,88 euro neer te leggen? „Deze vrouwen onderscheiden door het concept. Ze zijn alle vier jong, zelfverzekerd en stoer. Dat doorbreekt de manier waarop vrouwelijke K-popbands normaal naar buiten treden: dat is vaak schattig of sexy.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.