Iris Hermans
Iris Hermans Nieuws 11 feb 2019
Leestijd: 3 minuten

Recordaantal nieuwe bedrijven

Aantal bedrijven vorig jaar flink gestegen. Grootste stijger: eenmanszaken, ,,neem de tijd om vertrouwen te winnen bij de klant.”

Ook veel opheffingen

Nog nooit eerder zijn zoveel nieuwe bedrijven opgericht als in het afgelopen jaar: 191.295, voor het grootste deel eenmansbedrijven, oftewel ZZP’ers. Maar in 2018 zijn ook 106.615 bedrijven opgeheven en het saldo van oprichtingen en opheffingen is met bijna 85 duizend het hoogste na 2007. Dat meldt het CBS maandag op basis van de nieuwste cijfers over bedrijfsoprichtingen en -opheffingen.

Vooral het onderwijs dat buiten scholen en universiteiten wordt gegeven, blijkt een populaire bedrijfstak. Denk aan eenmansbedrijfjes op het gebied van studiebegeleiding, sportonderwijs en bedrijfsopleiding. Per saldo kwamen er 6980 bedrijven bij die onderwijs aanbieden, waarvan YOU!Scolars er een van is.

Bijles?

,,Geef je ook wiskundebijles?” bleek zo’n anderhalf jaar geleden de vraag die haar triggerde en omdat ze het type aanpakker is, besloot ze aan de vraag te voldoen. Medio 2018 richtte Karin Majkowski haar YOU!Scolar op: begeleiding voor scholieren, variërend van wiskunde tot Engels en alles ertussenin, ,,ik heb net nog iemand overhoord over de Duitse sterke en zwakke werkwoorden.” Zelf heeft ze vroeger trouwens ook op bijles gezeten. Wiskunde ja, ,,voor mijn gevoel heeft bijna iedereen dat gehad!”

Majkowski is geen onbekende in eenmanszaakland, drie jaar geleden startte ze al YOU!Students, waarmee ze studie- en scriptiebegeleiding aanbiedt aan voor studenten. Toch blijft het altijd spannend, dat ondernemen. ,,Je wil wel graag je dienstverlening goed verkopen, dus je moet de boer op.” En ‘de boer op’ omvat van alles: briefjes ophangen bij de Appie, flyeren voor scholen, berichten plaatsen op social media en heel veel mensen aanspreken. Onder andere. ,,Voor veel beginnende ondernemers is dat nog wel een stap, hoor, je moet jezelf wel durven verkopen.” Ze glimlacht even, ,,dat kan ik intussen wel aardig, je moet ook wel.” Zet jezelf in elk geval nooit te goedkoop in de markt, adviseert ze. Goedkoop is duurkoop en je hebt alleen jezelf er mee, ,,als je kwaliteit levert, mag je daar ook gewoon geld voor vragen.” En het klinkt zo simpel, maar doe iets wat je écht leuk vindt, ,,dan krijg je het ook terug.”

Nooit op je dieptepunt

Een beetje geduld hebben, is ook belangrijk. Vindt ze zelf soms nog best wel lastig, verklapt ze, ,,je wil altijd sneller groeien, omdat jij precies weet wat je kan.” Maar dat weet de ander dan nog niet, ,,neem dus de tijd om vertrouwen te winnen bij de klant.” En hoe het allemaal ook loopt, nooit stoppen op je dieptepunt, ,,Als ondernemer deal je altijd met onzekerheid, maar houd vol als het even niet zo lekker gaat. Je weet nooit wat erna nog komt.”

Ze doet het uiteindelijk voor de studenten en scholieren. ,,Als zij naar beste kunnen goede resultaten halen en wij daaraan hebben kunnen bijdragen, dan ben ik een blij mens.” En dat werkt vice versa, getuige de bloemen, flessen rood en ‘lieve appjes’ die ze krijgt, al zal ze niet zo snel naar een diploma- of buluitreiking gaan, ,,ik wil graag een bepaalde professionele distantie bewaren.”

Dat met name in het onderwijs buiten scholen en opleidingen om een fikse toename in het aantal bedrijven is, ziet ze ook terug in haar omgeving, waar de bijlesinstituten en studiebegeleiders nog net niet als paddenstoelen uit de grond schieten, maar veel zijn het er wel. Ze ziet het niet als concurrentie, ,,we willen allemaal hetzelfde en staan uiteindelijk allemaal met elkaar in verbinding, ik zou juist graag een keer met iedereen om de tafel willen.” Want de bevlogen onderneemster heeft een nieuwe droom. Een soort platform voor en door scholieren waardoor iedereen betaalbare bijles kan krijgen, ,,dat zou toch zo mooi zijn.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.