Iris Hermans
Iris Hermans Nieuws 27 feb 2019
Leestijd: 5 minuten

Ook Lil’ Kleine aan de kledinglijn

Lil’ Kleine lanceert donderdag eigen kledinglijn. Vele BN’ers gingen hem al voor, al is lang niet alles meer te vinden in de (digitale) kledingrekken. Het dna is cruciaal, stelt ceo Ferenc van der Vlies van Cruijff Classics, die wel wat pararellen tussen Lil’ Kleine en de iconische nummer veertien ziet.

Ruud!?

Jan Smit had ooit zijn J-Style, een naam die nu alleen nog op een feestwinkel Kapelle en een kapper in Yrseke staat, op Marktplaats staat zowel een Frans Bauer colbert (maat L en bieden vanaf 0, 00) als heel kostuum (maat 56 á 12,50) en met wat geluk tik je op een rommelmarkt nog een echte Ruud! (van Ruud Gullit) of Underjeans (van Frank Rijkaard) op de kop.

Maar je hebt ook Nikkie Plessen met haar goedlopende Nikkie, Ronnie Flex en zijn urban collectie bij CoolCat en Humberto Tan met zijn pakkende succesformule Humberto, om er maar een paar te noemen. Ook Lil’ Kleine gaat ervoor en lanceert donderdag zijn JORIK, in kapitalen.

Zijn dna zit in zijn trui / Calvin Pauliana

DNA

Ferenc van der Vlies is ceo van Cruijff Classics, het kledingmerk dat in tegensteling tot vele andere merken van voetballers, nog altijd succesvol is. Het geheim? Simpel. Een ‘goede marketingmix’: „Je product, de kwaliteit, de prijs, de distributie, alles moet kloppen.”

Je kunt nog zo groot zijn, als je een trui maakt waar een banaan op staat terwijl jij niet van bananen houdt, of zelf nooit truien draagt, dan kun je het vergeten. Alles valt of staat met het dna, beaamt ook hij. „Het merk moet overeenkomen met de persoon onder wiens handtekening het wordt gemaakt en verkocht.” Neem nou Johan Cruijff en hij somt op. Rebels, internationaal, stedelijk, altijd 1-0 voor, die anti-establishment attitude van hem, gepassioneerd. „Dat wás en ís Johan Cruijff.” De man en het merk, nauw met elkaar verweven. Geen discrepantie, „wat wij ook maken en wat we ook op de markt brengen, het is altijd Cruijff, het blijft zijn dna.”

Uit de nieuwe collectie van Cruijff Classics

Terwijl tennissers het vaak wel goed doen (Björn Borg, Fred Perry), hebben veel voetballers zogezegd in het verleden niet zo heel veel kledinglijnvoorspoed gekend, maar dat heeft niets te maken met de houdbaarheid van een speler zelf, meent hij. Kijk maar naar Zlatan. „Hij is ongekend populair en succesvol, maar zijn kledinglijn is onlangs geëindigd.” Geen idee aar dat precies aan lag, „het neemt heel nauw, als er maar een kleine ruis is in die marketingmix, gaat het mis.” Al kunnen Adidas en Manchester United er ook best een vinger bij in de pap hebben gehad, want die waren er niet zo blij mee, zo wordt gesuggereerd in de voetbalgangen, „maar dat zullen we wel nooit weten.”

CEO Cruijf Classics Ferenc van der Vlies

De bevlogen ondernemer snapt zowel BN’ers als de bedrijven met wie ze vaak in zee gaan om die kledinglijn te lanceren. Behalve dat het publiciteit en, als het goed is, ook geld oplevert, is het een eenvoudige manier om je kleding te verkopen. Neem nou Ronnie Flex en Coolcat, „al vind ik ze niet zo bij elkaar passen en dit zeg ik met respect voor allebei.”

Nieuwsgierig

Zit er aandacht en gevoel in? stelt hij de vraag die cruciaal is voor zowel het ontstaan als het voortbestaan van een eigen merk. „Het gaat om liefde en lange termijn aandacht, dan maak je een merk levensvatbaar.” Al gaat dat ook niet altijd op, verklapt hij. Zo zie je in Engeland dat zo’n beetje alle celebs een eigen kledinglijn beginnen en echt niet allemaal de beste kwaliteit waarborgen. „Maar ja, ze zetten het op hun Instagram en het verkoopt als een trein, ze hebben meteen een heel groot bereik.”

Hij is nieuwsgierig naar de kledinglijn van Lil’ Kleine en de Amsterdamse ondernemer heeft nog wel een tip voor de Amsterdamse artiest. „Kijk ook wat verder dan Nederland.” Met zijn kledinglijn dan. „Als hij het echt serieus meent en een belangrijke speler in de markt wil worden, kun je niet alleen lokaal blijven opereren.”

Hij keek laatst met zijn zoon naar een oud interview van Mies Bouwman met Johan Cruijff, toen ergens achter in de twintig. „Pa, zei mijn zoon, Johan praat precies hetzelfde als Lil’ Kleine nu. Dat vond ik wel bijzonder.” En toen hij daarna zijn ogen even samenkneep en zijn oren spitste, ontdekte hij gelijkenissen. „Die brutaliteit en authenticiteit, dat onbegrensde zelfvertrouwen, die randjes opzoeken en alles vanuit het gevoel doen, omdat dat de enige manier is, volgens allebei, met alles wat ze doen, of hebben gedaan.”

Rebels, internationaal, stedelijk, altijd 1-0 voor, die anti-establishment attitude van hem, gepassioneerd. ,,Dat wás en ís Johan Cruijff.” / ANP

JORIK pop-up

Leren jacks, een shirt met Bros Before Heaux, een trui met een foto van sigaretten met rode lipstick op…. Een kleine preview van zijn collectie en je hebt het gevoel een blik op Lil’ Kleine slash Jorik Scholten zelf te werpen. En dat is ook precies de bedoeling van de Amsterdammer die dit jaar met zijn grote liefde Jaimie Vaes hun eerste kind verwacht. Comfortabel en zelfverzekerd zijn de sleutelwoorden van zowel hemzelf als zijn collectie. ,,Het staat voor mij voor hoe ik me voel, hoe ik leef, waar ik voor sta en wat ik wil uitstralen.” Zijn muziek, maar ook zijn kleding gebruikt hij als uitlaatklep en een eigen kledinglijn staat al langer op zijn wishlist. ,,Mijn persoonlijke interesse heeft altijd al bij fashion gelegen. Voor mij is dit een manier van mezelf uiten.” Hij wil met zijn kleding aansluiten bij de leefstijl van jongvolwassenen en anderen die ’jong van geest’ zijn. ,,Die mindset wil ik overbrengen. Een collectie voor iemand die houdt van zowel luxe als dagelijks comfort. Van het vliegtuig tot aan een chique restaurant en in de club tot aan de zondagmiddagbrunch met vrienden en familie.” JORIK Pop-up store in art’otel in Amsterdam, tegenover Centraal Station. Open 1, 2, 3 maart, vanaf 11 uur.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.