Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 21 feb 2019
Leestijd: 2 minuten

DNA van witte haai kan helpen kanker te genezen

Het is een dier dat je liever niet tegenkomt tijdens het zwemmen. Maar in de behandeling tegen kanker blijkt de witte haai wel een gewenst metgezel te zijn. Het sterke DNA van het zeedier kan namelijk helpen kanker te genezen.

Sterk dier

Al jaren zijn wetenschappers bezig met onderzoek naar de gevaarlijke haai. Het DNA van het dier is namelijk enorm sterk. Net als het dier zelf, overigens. De haai wordt gemiddeld vier tot vijf meter lang en weegt zo’n 3400 kilo. Gemiddeld, het grootste exemplaar ooit gemeten was acht meter lang. Ook worden ze relatief oud: de dieren leven zo’n zeventig jaar. Een aardig sterk wezen, dus.

Sterk zijn ook de cellen van de haai. Normaal gesproken neemt de kans op ziektes zoals kanker toe als een dier groter wordt. Een groter dier heeft namelijk meer cellen die kunnen worden aangetast. Toch heeft de enorme haai geen last van deze ziekte.

Groter lijf, groter DNA

Nieuw onderzoek van de Save Our Seas Shark Centre USA (SOS SC), een studiecentrum verbonden aan de Amerikaanse Nova Southeastern University in Florida, heeft nu ontdekt wat er zo bijzonder is aan het DNA van een witte haai. Zijn lichaam is namelijk niet alleen een stuk groter dan dat van een mens, zijn DNA is ook anderhalf keer groter. Dat DNA heeft ook een speciale eigenschap: de haai kan zichzelf namelijk genezen. Mensen krijgen dit niet voor elkaar.

De zelfgenezende kracht heeft te maken met zogenaamde springende genen. Stukjes DNA springen van het ene chromosoom naar het andere. Bij mensen veroorzaakt het schade als ze op de verkeerde plek terecht komen. Bij haaien is dit effect juist positief. Onderzoekers zijn aan het kijken of dit de kracht is achter het zelfreparerende mechanisme van de haai.

Strijd tegenouderdomsziekten

Heel fijn voor die haai natuurlijk, maar hebben wij als mensen daar ook wat aan? „Genoominstabiliteit is een belangrijke oorzaak van ernstige menselijke ziekten”, zegt onderzoeker Mahmood Shivji. „De natuur ontwikkelde blijkbaar al enkele slimme strategieën om het genoom in deze grote haaien alsnog te stabiliseren. Er valt dus nog enorm veel te leren van de haaien. Die informatie kan nuttig zijn in de strijd tegen kanker en ouderdomsziekten.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.