Jelmer Visser
Jelmer Visser Nieuws 23 feb 2019
Leestijd: 3 minuten

Chaos en agressie bij Intertoys-winkels in hele land

Kennelijk hebben veel Nederlanders nog ergens een cadeaubon van de Intertoys in een lade liggen, want het was zaterdag druk bij de filialen van de failliete speelgoedketen.

Na het faillissement werd bekendgemaakt dat de cadeaubonnen tot en met zondag geldig zouden zijn. Dit lieten duizenden mensen zich geen twee keer zeggen, er stonden lange rijen en de sfeer was lang niet overal gemoedelijk. Op sommige plekken braken opstootjes uit en er zijn zelfs medewerkers bespuugd.

https://twitter.com/LuciaHardonk/status/1099298552260501504

Urenlang wachten

De massale toestroom was al een flinke uitdaging voor de winkelmedewerkers, maar hun zaterdag werd nog extra bemoeilijkt vanwege de gevolgen van een cyberaanval. Hierdoor lagen de computersystemen van Intertoys plat en konden de cadeaukaarten niet verzilverd worden. Dit tot grote frustratie van klanten die soms al urenlang in de rij stonden. Vanwege de storing, besloten meerdere winkels zaterdag voortijdig te sluiten en dit zorgde voor nog meer woede bij klanten.

Niet alleen de storing was een reden tot sluiting. In Wezep en Amstelveen liep het zo uit de hand dat winkels de deuren sloten vanwege agressie tegen het personeel. Een radeloze eigenaar met een filiaal op de Veluwe vertelt aan Omroep Gelderland dat het een gekkenhuis was. „Mensen hebben geen geduld en door de storing kon het systeem geen cadeaubonnen verwerken. Als ik mensen verzocht later terug te komen, ontstond er ruzie.”

In Amstelveen werd het personeel van Intertoys bespuugd en zijn spullen ontvreemd, voor ondernemer Hans de Groot was de maat vol. Omdat hij de veiligheid van zijn werknemers niet kon garanderen, gingen de rolluiken dicht. „Te idioot voor woorden,” zo typeert hij de taferelen van zaterdagmiddag in zijn zaak aan RTL Nieuws.

Ook in de rest van het land zijn er meldingen van scheldpartijen, diefstal en opstootjes binnengekomen. Sommige volwassenen uitten hun frustratie door te gooien met speelgoed waarbij in sommige gevallen het personeel doelwit was. En dit gebeurde allemaal in de nabijheid van kinderen; het blijft immers een speelgoedwinkel.

Flauwvallen en doorwerken

Niet alleen in de winkels zelf, maar ook in de wachtrijen was het niet bepaald gezellig. De wachttijd liep in sommige gevallen op tot soms wel anderhalf uur en ongeduldige consumenten maakten hun ongenoegen met stevige bewoordingen kenbaar. In Den Bosch viel iemand flauw vanwege de grote drukte.

De Telegraaf deed verslag vanuit Zaandam. Hoewel daar geen ongeregeldheden uitbraken, werd de zaterdagmiddag ook getypeerd door woede en ongeduldigheid. Klanten waren absoluut niet te spreken over het lange wachten en staken de teleurstelling dat ze hun cadeaukaart vanwege de DDOS-aanval niet konden inleveren niet onder stoelen of banken. „Doorwerken!”, werd er naar het personeel geschreeuwd.

Niet overal was sprake van anarchie. Een filiaalhouder in Enschede vertelde dat er bij hen in de winkel juist erg veel begrip was voor de vervelende situatie en de drukte. „Hoewel het inderdaad een hectische dag is, zijn de mensen hier juist superaarding en begripvol naar mijn medewerkers toe," zo vertelt hij aan de telefoon. Ook in Nijkerk was er weinig aan de hand; de manager vertelde aan Omroep Gelderland dat hij en zijn personeel juist overdonderd werden met vriendelijke gebaren.

Kadokaarten

Het faillissement van Intertoys betekent overigens niet dat elk filiaal de deuren sluit. Er zijn zo’n honderd franchisenemers die alleen de merknaam Intertoys gebruikten en dus niet onder de landelijke keten vallen. Toch verliezen ook bij hen de ‘oude’ cadeaukaarten hun waarde na dit weekeinde.

Op sociale media maken veel mensen hun ongenoegen kenbaar omdat het hen zaterdag niet is gelukt om hun tegoedbon in te leveren. Niet alleen de service van de winkel moet het in deze berichten ontgelden, ook het asociale gedrag van andere consumenten wordt door velen niet gewaardeerd. Ook op de site van de speelgoedwinkel was er sprake van overbelasting.

Inmiddels is de computerstoring verholpen en kunnen de giftcards weer verzilverd worden. Vanwege de overmacht en de frustratie wordt er overwogen om de geldigheidsdatum van de kaarten te verlengen. Voor dit weekeinde waren er voor ongeveer een miljoen euro aan niet ingewisselde cadeaukaarten in omloop.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.