Iris Hermans
Iris Hermans Nieuws 1 feb 2019
Leestijd: 6 minuten

Blik op vooruit: ruim driekwart wil nieuwe baan

Ruim driekwart wil nieuwe baan en kan daarbij best wat eisen stellen. ,,De kandidaat is de baas.”

Kriebels

Nooit eerder was het percentage van werknemers met nieuwe baankriebels zo hoog. Meer dan driekwart, zowel internationaal (78 procent) als in Nederland (77 procent) gaat op zoek, zo blijkt uit een wereldwijde enquête van recruitmentbureau Hays onder 4.500 mensen in ruim 100 landen.

Nieuw jaar, nieuwe kansen, oftewel verandering (40 procent) en het gevoel zich niet voldoende te kunnen ontwikkelen (19 procent) worden als hoofdredenen genoemd voor die nieuwe-baan-missie en hoewel ze zelf nog heel goed op haar werkplek zit, begrijpt Melanie Kool, Marketing Director van Hays, dat wel.

De traditionele drietrapscarrière van opleiding-werk-pensioen is achterhaald, stelt ze. ,,Vroeger was het heel normaal om je hele leven bij een werkgever of dezelfde organisatie te blijven, nu is dat heel anders.” Zo zijn er meer jaarcontracten, waar de werknemers blij mee zijn, ,,zeker millennials willen graag vaak wisselen, een jaarcontract biedt hen die flexibiliteit.”

Purpose

De ‘purpose’ is meer dan ooit een dingetje. ,,Zingeving is ontzettend belangrijk. Vooral jongere werknemers wegen heel zorgvuldig af of iets bij hen past en zo niet, dan gaan ze weer verder.” Dat ziet ze ook terug in hun dagelijkse praktijk, ,,mensen durven veel meer en vaker van baan te wisselen, juist omdat die professionele en persoonlijke ontwikkeling steeds belangrijker wordt en het vertrouwegroeit dat er iets is dat bij ze past.” Het begin van het jaar vol goede voornemens verklaart ook voor een deel het hoge percentage van 77 procent, ,, We zien altijd een piek in januari, maar ook in augustus, net na de zomervakantie, en eigenlijk is het elke maandag wel extra druk op onze website. Goede voornemens kunnen gewoon altijd wel.”

De kandidaat is de baas en meer dan ooit mag je eisen stellen, vervolgt ze. Aan je salaris, maar ook aan flexibele contracten of trainingen en cursussen. ,,Het past bij de huidige arbeidsmarkt waar veel aanbod is en grote vraag naar de juiste mensen.” Daar kunnen zij en andere recruitmentbureaus bij helpen en ja, het lijken soms net relatiebemiddelingsbureaus, lacht ze, zo zijn er logischerwijs ook mismatches, ,,maar verder weten we veel kandidaten en werkgevers aan elkaar te koppelen, uiteindelijk is het aan hen om aan die relatie te blijven werken.”

Laat jezelf zien, adviseert ze zowel de ene als de andere kant. Zo zijn de gelikte standaardvideo’s van bedrijven heel erg 2009, net als de standaard cv bij kandidaten. ,,De echtheid en het verhaal erachter spreken nu veel meer aan.” Stel jezelf open en geef aan wat je kan en wat je wil leren, zodat je samen een duurzame relatie op kunt bouwen. Al duurt-ie inderdaad soms maar een jaar, ,,dan komt daarna weer de volgende.”

Eerlijk

Koen Mioch op zijn LinkedIn / Lianne Dekker

Iets wat Koen Mioch (28) aan den lijve heeft ondervonden. Hij werkte kort, maar krachtig bij een bedrijf, voelde aan zijn hele hebben en houden dat het tijd was voor verandering en zette zijn LinkedIn open. ,,Binnen een week had ik een nieuwe baan.” Hij is zo iemand bij wie dingen plotsklaps op zijn pad komen en daar ook echt wat mee doet. Als kleine Koen wilde hij ‘samen met een vriendje’ bakker worden, maar in plaats van een duo-patissierschap, besloot hij de psychologie in te duiken. ,,Ik wist eerlijk gezegd niet zo goed wat ik wilde…” De Leidse student ging bij een studievereniging, zag een oproep voor een acquisitiecommissie en dat leek hem wel wat. ,,Geen idee precies wat het betekende, maar ik besloot het te gaan proberen.”

Met verve én zijn enthousiasme: Koen bleek een ster in onderhandelen en stuurde al gauw de hele commissie aan en zijn marketing-sales interesse werd hier geboren. Na zijn bachelor besloot hij eerst nog een stage te gaan doen, voordat hij zou beginnen aan een Master. Hij kwam bij toeval bij een Aziatische voedseldistribiteur terecht, waar hij al snel de spreekwoordelijke ladder opklom. Van stagiair naar internationaal marketeer en voordat hij het goed en wel doorhad, zat-ie een paar weken per maand in Londen. Geen probleem voor de jonge Dordtenaar, sterker nog: hij had er wel lol in, ,,Als ik enthousiast over iets ben, ga ik er voor.”

LI open

Lang verhaal kort, of eigenlijk kort verhaal kort, want als iets de carrière van Koen typeert is het wel dat-ie snel gaat en ad hoc is: na een aantal maanden voelde hij het niet meer zo bij het bedrijf. Hij miste toekomstperspectief, ervaarde een gebrek aan vertrouwen in zijn leidinggevende en zijn salaris werd niet aangepast, terwijl hij er veel meer taken bij had gekregen. ,,Ik vond mezelf veel meer waard en voelde aan alles dat het tijd voor verandering was.” Dus wat doe je dan in dit digitale tijdperk? Je LinkedIn open zetten dus, ,,ik klikte aan dat recruiters mij mochten benaderen.” En zo geschiede. In een week tijd werd hij benaderd door een recruiter van Hays, volgde een aantal goede gesprekken én een baanaanbieding. In de salessupport van een groot gefuseerd familiebedrijf in de voedselindustrie, om precies te zijn. Eerlijkheid is zijn middelste naam, dus hij speelde carte blanche bij zijn oude werk, waar hij nu zijn laatste maand ingaat. ,,Ik heb ze verteld dat ik op zoek ging naar iets nieuws en ze hebben me daarin gesteund, ook omdat ik er zo open over was.”

Master

Hij begint 1 maart met een halfjaarcontract. Ideaal, vindt hij, ,,in die periode kan ik mooi bekijken of ik er pas en of zij hun best voor mij doen.” Want de tijd dat je blij mocht zijn dat je maar een baan had, lijkt voorbij. ,,Ik vind dat een bedrijf zich tegenover jou mag bewijzen.” En daar horen ook opleidingen bij, ,,een leiderschapscursus lijkt me wel wat.” Toch lonkt de Master nog altijd en die gaat er zeker komen, zo verzekert de optimistische Koen, ,,alleen nog even kijken of het in deeltijd of vol is, ligt eraan hoe de nieuwe baan bevalt.”

Het gemakkelijk van baan switchen past in deze tijd. Hele andere tijden, beaamt hij. Niet alleen is er veel meer en duidelijker aanbod, ,,maar je hoeft ook niet bang te zijn te worden nagewezen in de kerk op zondag of hoe dat vroeger ook ging, alles gaat digitaal en dus kun je zorgeloos rondkijken, zonder dat iedereen het weet.” En ook al zou iedereen het weten, het is nu veel normaler dan vroeger, ,,het is juist een teken van persoonlijke ontwikkeling dat je niet ergens te lang wil blijven hangen.”

Tot slot nog een advies voor mensen die twijfelen aan hun baan, of eigenlijk een tip voor iedereen. Solliciteer. ,,Ook al heb je een baan en ben je daar zelfs helemaal happy mee, niets fijner dan om af en toe weer even te weten hoe je in de markt ligt en hoeveel je ook alweer waard bent.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Blik op vooruit: ruim driekwart wil nieuwe baan
Sluiten