Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 18 jan 2019
Leestijd: 2 minuten

Zalando wil terugsturen gedragen kleding aanpakken

Zalando krijgt regelmatig gedragen kleding teruggestuurd. De internetgigant lijkt nu een manier te hebben gevonden om dit in de toekomst te voorkomen. Zo hangt er nu voortaan aan ieder kledingstuk een groot label met daarop de tekst ‘do not remove this tag’.

Het label is zo’n 10 bij 15 centimeter groot. Verwijder je het label, dan kun je het kledingstuk niet meer terugsturen. „Het is een nieuwe tactiek van het bedrijf, als antwoord op het bekende fenomeen waarbij mensen duurdere kleding bestellen, dragen en dan retourneren” aldus retailexpert Jorg Snoeck.

Alleen nog in gelegenheidskleding

De Duitse online kledingwinkel werd juist populair omdat zij een soepel retourbeleid hanteerden, zo meldt het AD. „Sinds de lancering van Zalando in 2008 hebben we gratis verzending en retourneren aangeboden, evenals honderd dagen recht op teruggave van het aankoopbedrag voor ongedragen artikelen” zegt Andrea Ricciarell, van Zalando.

Ricciarell vervolgt dat ze tegelijkertijd probeerden het aantal teruggestuurde kledingstukken te verminderen. „Bijvoorbeeld door een betere productomschrijving, of presentatie. Of door het plaatsten van een groot label.”

Het label zal in eerste instantie alleen nog worden geplaatst in gelegenheidskleding zoals cocktail-, avond- en galajurken. „We testen dit nu voor het derde seizoen in alle landen. We zitten middenin de testfase, dus we kunnen nog niet zeggen wat de impact is op het aantal teruggestuurde bestellingen” aldus Ricciarell.

Zelfs met vlekken

De Belgische krant Het Laatste Nieuws testte in 2015 het retourbeleid van de internetgigant, en ontdekte toen dat dat beleid wel heel soepel was. Zo was het zelfs mogelijk kleding met vlekken terug te sturen. Gevolg was dat ongeveer de helft van de bestelde kleding werd teruggestuurd.

Dit was niet langer houdbaar voor het bedrijf. „Zalando staat onder druk en gaat daarom op zoek naar nieuwe, subtiele manieren om de winstmarge op te krikken. Die enorme labels zijn zo’n ingreep. Eerder werden ook al fysieke outletwinkels geopend in Duitsland, om de overschotten weg te werken.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.