Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 7 jan 2019
Leestijd: 1 minuut

We eten steeds vaker buitenshuis óf bestellen wat

De tijd van ‘eten wat de pot schaft’ en elke avond thuis aan tafel schuiven lijkt voorbij: Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken buiten de deur, en zijn ook niet bang om zo af en toe een thuisbezorgdienst in te schakelen.

Terrasgekte

Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) bedroeg de omzet van zogeheten foodservicebedrijven vorig jaar voor het eerst meer dan 20 miljard euro (!). Een flink bedrag, dat volgens Jan-Willem Grievink, directeur van FSIN, te maken heeft met het meer en meer ‘buitenshuis’ leven. De volle terrassen van 2018 zijn daar volgens Grievink het perfecte voorbeeld van. Als we wél thuis eten gaan we steeds vaker voor gemak en luxe.

Opkomst van ‘superants’

‘Food’ is überhaupt een steeds belangrijker component in ons leven, stelt Grievink. Kijk maar naar al die foodtruckfestivals. Als dergelijke trends zich voorzetten zal het klassieke model van weekboodschappen onder druk te komen staan, voorspelt de directeur. Maar wees niet bang: de supermarkt is niet zomaar verdwenen. Grievink voorziet eerder een doorbraak van het fenomeen ‘superants’: da’s een kruising tussen de functies van de supermarkt en een restaurant. Bij de Jumbo kan je bijvoorbeeld al een versgebakken pizza’tje in hun Foodmarkt eten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.