Ciana Mayam
Ciana Mayam Nieuws 14 jan 2019
Leestijd: 2 minuten

Waarom een ei meer gunfactor heeft dan Kylie Jenner

Wie er eerder was in de kip-of-ei-kwestie, blijft onopgelost. Maar sinds deze week is wel duidelijk wie als eerste het internet brak.

Een foto van een simpel ei is met meer dan 28 miljoen likes de meest gelikete foto op Instagram en versloeg daarmee het record van Kylie Jenner, die achttien miljoen likes kreeg op haar foto. Hoe komt het dat dit ei meer gunfactor heeft dan jij of internationale beroemdheden?

Goede poets

De lol-factor en het willen verbreken van een record, zijn een gouden combinatie volgens Esther Vree, social mediatrainer, coach en spreker bij Your Social Eye. De foto gaat in tegen alle Instagramgeboden waar velen zichzelf religieus aan houden: de perfecte selfie, een samenhangende feed of het perfecte verhaal willen visualiseren. En daar Esther Vree juist blij om – ,,zo blij als een ei” – die de foto ook heeft geliket.

,,Het is leuk om een beroemdheid te verslaan die wel alleen maar perfecte foto’s plaatst. Vooral met iets simpels als een ei”, zegt Esther Vree lachend. ,,Het hoeft niet altijd met een dikke laag make-up. Het hoeft niet alleen maar mooi te zijn, echtheid is juist belangrijk. Het leven is niet perfect. Waarom dan wel op Instagram?”

Dat we niet weten wie achter het populaire account @world_record_egg zit, maakt het volgens Esther Vree alleen maar leuker. ,,De fun-factor en het willen winnen, is heel groot. Vooral als het gaat om het verbreken van een wereldrecord… met een ei.”

Keep It Simple, Stupid

Onder de portretfoto van het ei staan tientallen ,,wanna be that egg”-reacties. Een mooi streven voor dit jaar maar zonder strategie wordt dat uitdagend. ,,Ergens zit een nerd keihard te lachen”, zegt Corinne Keijzer, social media-expert bij Digital Moves. Ze scrollt door de 900+- volgers dat het populaire ei-account zelf op Instagram volgt.

Een aantal gebruikers heeft een geverifieerde blauwe vink. ,,Degene die hierachter zit, heeft vriendjes met een goed netwerk of is snel bij journalisten terecht gekomen. Ik denk dat het een sneer is naar de fake wereld van Instagram, de gelikte en gefotoshopte posts. Alle strategieën worden hiermee overboord gegooid.”

Ze maakt een printscreen van de foto om deze later te bespreken tijdens haar trainingen ,,deze ga ik zeker bespreken”. Maar hoe kun jij dit succes nabootsen op je eigen account? Met de Keep It Simple, Stupid (KISS)marketingstrategie zegt Corinne Keijzer. ,,Ga niet te veel zitten denken, houd de spontaniteit erin. Post gewoon wat in je opkomt. Houd het simpel en wees vooral jezelf.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.