Elselotte Smink
Elselotte Smink Openbaar vervoer 18 jan 2019
Leestijd: 1 minuut

Treinreizigers balen helemaal niet zo van NS

Wie op een treinperron staat en een vertraging ziet verschijnen op het scherm, herkent het vast: er wordt in de omgeving wat afgezucht en de ogen gaan her en der rollen. Mopperen op de NS, het lijkt heel gebruikelijk.

Maar uit onderzoek blijkt dat het helemaal niet slecht gesteld is met de tevredenheid van treinreizigers. Sterker nog: het percentage treinreizigers dat de NS het rapportcijfer 7 of hoger geeft, lag vorig jaar op 86 procent.

Hoogste waardering

Dit was eerder 80 procent. Hiermee is het de hoogste waardering sinds er werd gestart met de meldingen, laten de Nederlandse Spoorwegen vrijdag weten. In 2004 was de beoordeling het laagst met 66 procent.

De NS voert dit onderzoek zelf uit en ondervroeg 45.200 treinreizigers. Het waarderingscijfer wordt onder meer door het ministerie van Infrastructuur gebruikt om te toetsen hoe de spoorweggigant het doet. Vorig jaar moest de NS minimaal 74 procent halen. Daar stijgen ze nu flink bovenuit.

Waarom?

Hoe het precies komt dat treinreizigers over het algemeen prima tevreden zijn met NS, weet de vervoerder niet precies. Er wordt gedacht dat de nieuwe treinen, opgeknapte stations en het feit dat er vaker op tijd wordt gereden, mee hebben gewerkt aan de hoge tevredenheid.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.