Lisa Vermeij
Lisa Vermeij Nieuws 17 jan 2019
Leestijd: 2 minuten

Techexpert: ‘#10yearchallenge is niet zo onschuldig’

Social media staat er vol mee: de ’10 Year Challenge’, waarbij het de bedoeling om een foto van tien jaar geleden te posten naar een recensie versie van jezelf. Klinkt vrij onschuldig toch? De Amerikaanse technologie-experts Kate O’Neil plaatst een kanttekeningen bij de uitdaging, de foto’s zouden kunnen worden gebruikt om de algoritmes rond gezichtsherkenning verder te ontwikkelen.

Gezichtsherkenning

Heel wat beroemdheden hebben al grappige foto’s gedeeld en grote kans dat je bij vrienden en familie ook al een foto voorbij hebt zien komen.

,,Tien jaar geleden zou ik hier waarschijnlijk aan meegedaan hebben. Nu vraag ik me vooral af hoe die gegevens gebruikt kunnen worden om algoritmes rond gezichtsherkenning verder uit te bouwen," schrijft Kate O’Neill op Twitter. De technologie-expert benadrukt dat het niet de bedoeling is om de challenge als gevaarlijk te bestempelen, maar het kan nooit kwaad om even stil te staan bij wat we allemaal delen.

Veel foto’s verzamelen

Je vraagt je misschien af, in hoeverre kan dit kwaad opleveren? Het grootste gedeelte van de foto’s heeft al online gestaan. ,,Denk even mee: stel dat je een algoritme rond gezichtsherkenning wil bouwen en je zou bijvoorbeeld willen weten hoe iemand er na x-aantal tijd zal uitzien? Dan wil je om te beginnen héél veel foto’s van je gezichten verzamelen. Het helpt dan ook als je weet hoe iemand er na pakweg tien jaar uitziet,” meldt ze aan het Amerikaanse Wired magazine. En meestal schrijven we er ook nog bij in welke situatie de foto is genomen. Ook kan het voor verzekeringsmaatschappijen interessant zijn om te zien hoe snel mensen verouderen.

Moet je je zorgen maken als je mee hebt gedaan aan de ’10 years challenge’? ,,Ach nee, tuurlijk niet. Maar we moeten ons wel bewuster worden van de gevolgen als we al die gegevens delen," constateert de expert. De mens is de grootste databron voor bijna de hele technologische evolutie. ,,Wij zijn de link tussen de fysieke en de digitale wereld. Bedrijven gebruiken onze gegevens om zelf slimmer en winstgevender te worden.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.