Ciana Mayam
Ciana Mayam Nieuws 30 jan 2019
Leestijd: 2 minuten

Snapchat overweegt het ondenkbare

De social media app krijgt mogelijk berichten die niet verdwijnen na 24-uur. Met de aanpassing willen ze het bereik vergroten, zowel binnen als buiten de social media app. Een opmerkelijke aanpassing aangezien het ‘gesloten karakter’ Snapchat zo bijzonder maakte. ,,Als je moeder niet kunt meekijken, wil je er juist op”, zegt Jaap van Zessen, Social Media Analist bij AD.nl. ,,Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Dat ze het doen is logisch, maar voor de gebruikers niet.” Maar de grote vraag blijft; is het genoeg om jongeren weer naar Snapchat te trekken?

Snapchat ziet het gebruik onder jongeren afnemen. De app wordt door 2,4 miljoen Nederlanders gebruikt, wat 75.000 (3 procent) minder is dan vorig jaar, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019. ,,Instagram blaast Snapchat weg, dat zie je in de cijfers. Instagram is veel toegankelijker en massaler. Er zitten veel meer BN’ers op. Alles wat Snapchat was, heeft Instagram nagebouwd”, legt de tech-goeroe uit. ,,Veel mensen vergeten dat Facebook achter Instagram zit. Dat is vechten tegen de bierkaai.” Snapchat wordt het meest gebruikt onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Nederlanders van 40 jaar en ouder stillen hun social media behoeftes liever elders. ,,Als je het aan tieners op straat vraagt, hebben ze beide apps op hun telefoon staan. Snapchat en Instagram. Alleen zorgt ‘de wet van de massa’ ervoor dat ze liever Instagram gebruiken.” En waar de massa is, zijn de adverteerders. Daarom is het belangrijk dat ze nieuwe dingen introduceren, legt Van Zessen uit. ,,Dan heb je de flow mee. In dit geval hebben ze de flow tegen. Ze doen dingen die er al zijn.”

Als we kijken naar Twitter, wil het vertrek van jongeren nog niet altijd het einde van het platform inluiden. Journalisten, muziekmaatschappijen en zeikend Nederland weten de social media app nog regelmatig te vinden, om informatie te delen of vergaren. Echter acht Van Zessen de kans klein dat Snapchat later een beroepsplatform wordt. ,,Bij Snapchat draait alles om beeld. Daar zitten doorgewinterde journalisten niet op te wachten”, lacht van Zessen. ,,Verder is Twitter makkelijk doorzoekbaar. Je gebruikt een hekje en iedereen kan jouw bericht inzien. Instagram heeft dezelfde gebruiksvriendelijkheid, maar Snapchat niet. Daar kun je alleen informatie inzien als je de juiste accounts volgt”. Snapchat moet zich focussen op wat de app onderscheidt, pleit Van Zessen. De jonge doelgroep, geslotenheid van het platform of opvallende filters die soms muziek gerelateerd zijn. ,,Als ze daar creatief in blijven, hebben ze zeker nog een toekomst.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.