Iris Hermans
Iris Hermans Nieuws 31 jan 2019
Leestijd: 5 minuten

In Limburg toosten ze, Groningers laten kist open

Je hebt slechts een zekerheid in het leven: op een dag ga je dood. En dan? Millennials worden liever gecremeerd, Limburgers drinken graag een borrel na afloop en bijna zeven op de tien prefereert een fotoslideshow en/of zijn of haar lievelingsmuziek -informeel dus- boven ‘zwart gekleed en netjes’.

De uitvaartwensen van Nederlanders veranderen en steeds meer mensen willen een persoonlijkere, meer informele en intieme uitvaart, blijkt uit onderzoek van Uitvaartverzekeringwijzer.net naar de uitvaartwensen onder ruim 2.300 Nederlanders.

Plakje cake passé

De wensen verschillen per leeftijd en ook de provinciale verschillen zijn groot. Toch is er een duidelijke voorkeur zichtbaar: het merendeel wil een informele crematie in een intieme setting en daarna een toost en proost op het leven. En of dat nu met bier en bitterballen of wijn met tapas is, het kan allemaal. Het beruchte plakje cake is in elk geval wel passé, weet Leon Schouten (32), directeur van het onafhankelijke informatiecentrum dat het onderzoek uitvoerde. „Het kopje koffie is er nog wel, maar er wordt meer gekozen voor een lekkere lunch erna.”

Of dus een goeie borrel. „Een toost op het leven wordt daarmee steeds populairder. Veel mensen vieren liever het leven dan dat te lang wordt stilgestaan bij de dood.” Zo geven inwoners van Flevoland met 68,6 procent aan dat zij willen dat de nabestaanden op hen proosten, op de voet gevolgd door Noord-Hollanders en Limburgers, die ook kiezen voor een hapje en drankje. In Groningen is de koffie nog wel steeds populair en ook in Gelderland en Drenthe wint het zwarte goud het nipt van de wit of rood.

Hoe ouder…

In datzelfde Drenthe is cremeren het minst populair (54,9 procent), in Limburg het meest (78,8 procent) en gesteld kan worden dat cremeren duidelijk meer in trek is: 70 procent van de ondervraagden gaat liever de oven in dan onder grond. Hoewel dat ook weer leeftijdgebonden lijkt, want hoe ouder je wordt, hoe meer een begrafenis lonkt, blijkt uit het onderzoek.

Van de 18-30 jarigen gaf bijna 85 procent aan liever te worden gecremeerd en Schouten heeft wel een idee waarom dat percentage zo hoog ligt. „Ik hoor heel vaak dat ze hun nabestaanden niet willen opzadelen met de hele rompslomp van een graf. Het mee moeten naar het graf van opa en oma elke zondag ligt nog te vers in het geheugen.” Dat het goedkoper dan begraven is, speelt ook mee. „Stop mij maar lekker in die oven, denken ze, en drink een mooie borrel op me.”

Open kist

Wat hem het meest is opgevallen, is dat in Groningen de meerderheid voor een open kist zou kiezen. Gezellig om er nog bij te zijn, hoorde hij als een van de redenen. „Bizar toch? Maar het is daar gebruikelijk, ik persoonlijk zou hem altijd dicht laten.” Schouten is niet de enige, want afgezien van veel Groningers, zouden alle respondenten, jong en oud, Overijsselaren tot Zeeuwen, de kist sluiten.

Waar het vroeger nog vooral klassieke muziek was dat de klok sloeg, verandert ook de muziekkeuze op uitvaarten. Minder standaard, meer persoonlijk, variërend van een track van een lievelings-dj tot de grote hit van de favoriete zangeres. „En je ziet ook steeds meer livemuziek, zeker wanneer iemand zelf de kans heeft gehad de eigen uitvaart te regisseren.” Dit gebeurt wanneer mensen ruim van tevoren weten dat ze komen te overlijden en dat heeft, hoe wrang het ook klinkt, zo zijn voordelen. „Soms spreken ze een persoonlijke boodschap in die dan wordt getoond, of ze schrijven zelf de teksten, vaak met heel wat humor, zodat mensen met tranen en een grote glimlach bij de afscheidsdienst zitten. Vreselijke mooi kan een afscheid zijn.”

Of de kist wordt in iemands lievelingskroeg gezet waar dan de condoleance is, zo heeft hij ook weleens gezien. Ook heel mooi en persoonlijk, „maar de kroegbaas moet dan natuurlijk eerst akkoord gaan, je kunt niet ineens aan komen zetten met een kist!”

Misverstanden in de branche

Zijn nieuwsgierigheid naar de verschillende uitvaartwensen is een van de redenen waarom hij het onderzoek heeft laten uitvoeren, ,,Ik denk dat de uitkomsten richting kunnen geven voor de toekomst voor de uitvaartbranche. Ik merk dat mensen bewuster nadenken over hun laatste wens en het is goed dat juist die branche daarvan op de hoogte is.” Maar hij hoopt ook een steentje te kunnen bijdragen aan meer transparantie. ,,Er heersen nog zoveel misverstanden en onduidelijkheden, ik zou graag met het verbond van verzekeraars om de tafel gaan om te onderzoeken hoe uitvaartverzekeringen klantvriendelijker kunnen. Zo zijn de grote prijsverschillen tussen uitvaartverzekeringen en de onduidelijkheden van uitkering na overlijden iets waar ik me hard voor wil maken. Een verzekering vergelijken voordat je hem afsluit, kan je namelijk honderden euro’s besparen.”

Weet jij het al?

Tot slot nog een advies. Praat over wat je wil. „Niet het meest gezellige onderwerp, maar wel nodig.” Uit een van de andere onderzoeken van Uitvaartverzekeringwijzer.net blijkt dat ruim 70 procent niet weet of de partner begraven of gecremeerd wil worden. „Het zijn zaken waar mensen liever niet over praten. Dat komt nog wel, denken ze dan. Totdat het te laat is en dat is zonde. Mensen blijven met een schuldgevoel zitten, heeft hij of zij dit wel zo gewild? vragen ze zich dan af, maar het antwoord komt nooit.”

Zelf weet hij het al precies. Gecremeerd en zonder poespas. „Ik houd er niet zo van om in de picture te staan.” Hij heeft zijn wensen al aan zijn dierbaren verteld, dus daar hoeft hij zich geen zorgen over te maken. „En anders staat het nu mooi zwart op wit.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.