Amarins de Boer
Amarins de Boer Nieuws 27 nov 2018
Leestijd: 2 minuten

Drukste Black Friday ooit, pakketjes komen later

Het geld rolde afgelopen weekend flink: in Nederland werd van Black Friday tot en met Cyber Monday (de start van de kerstverkoop voor online winkels) 58 miljoen keer met de pinpas betaald, waarvan 10 miljoen keer via iDeal. Niet eerder werden er in een weekend zoveel online betalingen gedaan, meldt Betaalvereniging Nederland.

Het Black Friday-weekend werd massaal gebruikt om online cadeaus te shoppen voor pakjesavond, zegt betaalprovider Klarna. En de Sint was dit jaar guller dan vorig jaar: de waarde van de pakketjes is gemiddeld vijf procent gestegen. In totaal waren de online transacties goed voor zo’n 845 miljoen euro aan omzet, weet de betaalvereniging.

Pakketjes vertraagd

De drukte betekent flink doorwerken voor pakketbezorgers. De pakketjes kunnen dankzij het drukke weekend later bezorgd worden dan normaal, laat PostNL aan haar klanten weten via haar app.

Drukste Black Friday ooit, pakketjes komen later
PostNL laat in hun eigen app weten dat de pakketjes vertraagd zijn. Foto: ANP.

Normaal gesproken komen 98 procent van de pakketjes op tijd, zegt PostNL-woordvoerder Dagna Hoogkamer. Rond deze week ligt dat een paar procent lager. Hoeveel het precies is, wil ze niet zeggen.

Meer dan verwacht

PostNL had zich voorbereid op deze drukte, maar dat er zoveel pakketjes zouden zijn, verraste hen. „We bezorgen ongeveer 700.000 pakketjes op een reguliere dag”, zegt Hoogkamer. „Rond dit weekend hadden we rekening gehouden met een verdubbeling, maar het aantal bestellingen bleek nog meer te zijn.”

Door de hoeveelheid bestellingen lopen de vertragingen op, dus er kunnen tot en met vrijdag nog bestellingen van ‘zwarte vrijdag’ worden bezorgd.

Iedereen helpt mee

„We doen ons uiterste best voor de consument, maar kunnen niet sneller”, zegt Hoogkamer. „We hebben onlangs drie nieuwe sorteercentra geopend, er rijden nu meer vrachtwagens rond en we hebben extra medewerkers aangenomen.”

Of ze bij PostNL zijn voorbereid op de drukte van de rest van de maand? Hoogkamer denkt van wel: „Iedereen draagt zijn steentje bij om de pakketjes zo snel mogelijk bij de consument te krijgen. Het personeel van het hoofdkantoor helpt ook mee in de sorteercentra en wie wil, gaat ook bezorgen.” Zelf gaat ze ook aan de slag in een sorteercentra. „Het is hard werken, maar ook de gezelligste tijd van het jaar.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.