Jelmer Visser
Jelmer Visser Nieuws 16 okt 2018
Leestijd: 2 minuten

Jan Roos blijkt ambassadeur van tabakslobby

Hij zou vanuit een vorm van idealisme de strijd aangaan tegen betutteling en vertrutting van Nederland. Een paar weken geleden lanceerde de gesjeesde politicus Jan Roos zijn campagne Nee-derland.

Nederland zou worden kapotgemaakt door truttige regeltjes en hierin moest verandering komen. Deze campagne blijkt echter te worden gefinancierd door de Vereniging van Sigaretten en Kerftabakindustrie, zo meldt Das Kapital.

Een van de statements van nee-derland.nl ©Nee-derland

Tabakslobby

Is Jan Roos de ‘influencer’ die het roken aantrekkelijker moet maken? Het lijkt er wel op. Fabrikant Philip Morris vond de actie van de brancheorganisatie opmerkelijk en nam afstand van de campagne omdat zij zich stoorden zich aan de toon van Nee-derland. Zij benadrukten niks te maken te willen hebben met de campagne en dat zij juist bezig zijn om innovatieve rookloze producten te introduceren in plaats van de traditionele sigaret.

In de campagne wordt de Nederlandse overheid geprofileerd als een bemoeizieke moeder. Of zoals op de site is te lezen: „Niet barbecueën in het park, geen alcohol mogen schenken op jouw straatfeest, niet roken op het terras of soms zelfs niet op straat. HET HOUDT NIET OP. STOP ERMEE! WIE JE OOK BENT. JE BENT MIJN MOEDER NIET!"

De timing van deze campagne is op zijn zachtst gezegd erg toevallig, deze week wordt er in de Tweede Kamer gesproken over een pakket van nieuwe maatregelen die roken onaantrekkelijker moet maken. Zo worden de prijzen verder verhoogd en wil het kabinet de verpakkingen een onaantrekkelijke neutrale kleur geven. Logischerwijs zijn tabaksfabrikanten hier niet zo blij mee.

De domeinnaam van de campagne werd eind september aangekocht door de branchevereniging. Een paar weken later lanceerde Roos Nee-derland via dezelfde site. Dinsdagochtend adverteerde hij onder meer in de Telegraaf.

https://twitter.com/CaAl/status/1052196904145211392

Spot

De onthulling dat Jan Roos pr-werkzaamheden verricht voor tabaksbedrijven wordt op sociale media met zowel ontsteltenis als hard gelach ontvangen. Velen vragen zich af of de tabaksfabrikant in de persoon van Roos zichzelf niet in de eigen voet schiet.

Overigens is de Nee-derland-campagne niet alleen gericht tegen het ontmoedigingsbeleid van sigaretten. Ook vuurwerk met een veiligheidslont, alcohol, feestjes met cowboys en indianen en vette snacks mogen rekenen op de goedkeuring van de voormalige Powned-verslaggever.

Roos zelf is zich overigens van geen kwaad bewust en stelt dat het ‘debiele neefje van GeenStijl dat binnenkort uit de lucht wordt gehaald’ onzin beweert. Hij is van mening dat hij inderdaad wordt gesponsord, maar verder niks verkeerds doet met zijn Nee-derland campagne.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.