Hester Ramaker
Hester Ramaker Nieuws 6 sep 2018
Leestijd: 4 minuten

Waarom zijn veel Amerikanen boos op Nike?

Een aantal Amerikaanse burgers verbrandt hun schoenen van het sportmerk Nike. Het bekende zwarte logo wordt uit sokken geknipt en sommigen roepen zelfs een boycot op tegen het bedrijf. Dat allemaal vanwege hun nieuwste reclamecampagne. Wat is er aan de hand?

Het sportmerk Nike staat erom bekend dat ze vaak ijzersterke reclamecampagnes hebben. Soms met een controversiële boodschap. Zo ook ditmaal. Toch is een deel van de Amerikanen niet blij met deze reclame en dat komt vooral uit de Republikeinse hoek.

Knielen

In de reclame is namelijk quarterback Colin Kaepernick te zien. Kaepernick kwam in 2016 in opspraak omdat hij als eerste American Football speler knielde toen het volkslied werd gespeeld tijdens een wedstrijd in de National Football League (NFL). Dat deed hij uit protest om het politiegeweld tegen vooral zwarte Amerikanen. Het lied gaat over gelijkheid en evenredigheid voor iedereen, terwijl dat in Amerika niet het geval is.

Deze actie werd door de Republikeinen niet goed ontvangen. Zij zijn namelijk nogal vaderlandslievend. Knielen tijdens het volkslied is dus een regelrechte aanslag tegen de Amerikaanse vlag en dat maakt je tot een vijand.

Waarom zijn veel Amerikanen boos op Nike?
Colin knielde uit protest. Foto / ANP.

Het knielen kwam de speler duur te staan. Hij verloor zijn plaats bij het team van de San Francisco 49ers. Sinds 2016 is er geen NFL-team dat hem nog een contract wilde (of durfde?) te geven. Nike, tevens kledingsponsor van alle NFL-teams, doet dat dus wel.

Verbranden

Kapernick is de hoofdrolspeler en is overal op billboards te zien met de tekst: ‘Believe in something. Even if it means sacrifising everything’. Geloof in iets, ook als het betekent dat je alles moet opgeven. Omdat Kaepernick met zijn actie veel mensen tegen het zere been schopte, heeft de Nike-campagne hetzelfde effect.

Mensen verbranden hun schoenen en knippen het logo uit hun sokken. Op Twitter is een boycot opgeroepen. Volgens tegenstanders gaat Nike te ver. Het merk zou niet vaderlandslievend zijn omdat ze Kaepernick steunen. Overigens steunt het merk nog veel meer bekende sporters maar dat wordt voor het gemak even vergeten.

De nieuw verworven vijanden van Nike worden ook gesteund door de president van de Verenigde Staten, Donald Trump. Het duurde een aantal uren maar uiteindelijk kwam daar de verwachte boze tweet van de president. Hij zegt dat Nike de cijfers al snel omlaag zal zien gaan en dat het merk de boosheid en alle boycots van de Amerikaanse burger nooit meer te boven komt.

Statement

Dit klinkt allemaal heel negatief. Er zijn uiteraard ook heel veel positieve reacties. Maar de negatieve zijn ook direct best wel heftig. Toch kiest Nike ervoor om deze boodschap uit te dragen. Waarom doen ze dat?

„Grote merken hebben steeds meer aandacht voor hun eigen identiteit en authenticiteit”, zegt professor Marketing Henry Robben van de Nyenrode Business Universiteit in Breukelen. „Lang geleden hebben ze geformuleerd waarvoor ze op aarde zijn en dat gaan ze nu steeds meer uitdragen. De kopers identificeren zich met de producten die het bedrijf levert. Het is belangrijk dat een bedrijf laat zien waar het staat in de maatschappij. Dat doet Nike ook.”

Dat er veel negatieve reacties op de campagne zouden komen, is volgens Robben allang aan gedacht. „Dat weet Nike wel, helemaal als je zo’n controversieel onderwerp in de markt brengt. Het merk staat voor iets, voor prestatie en ambitie. Dat willen ze uitdragen. Ze negeren het sentiment van de dag. En dat moet ook wel, want misschien is morgen iemand die een gele broek draagt niet meer oké. Daar kun je niet op rekenen. Nike zegt: wij staan ergens voor en daar blijven we voor staan.”

Dat idee wordt zowel positief als negatief ontvangen. Tot nu toe heeft het Nike drie procent gekost op Wall Street, maar het herstel is ook alweer te zien. „In Nederland gaat het sowieso geen effect hebben. In Europa heerst een veel milder klimaat. Hier vinden we dat mensen recht hebben op een andere mening. In Amerika heerst het nationalisme. Als je niet volop Trumper bent, dan ben je tegen.”

Verkoop

„Er zal best een groep mensen zijn die zegt: ik koop geen Nikes meer. Maar er is ook een andere groep. Die groep wil graag zeggen: kijk, ik draag een merk dat geen krimp geeft als de minderheid benadeeld wordt. Ik denk zelfs dat je als organisatie trouw moet zijn aan je uitgangspunten. Dan ben je voorspelbaar. Als je je oren laat naar wat er geroepen wordt, is een merk zwak. Dat maakt je onbetrouwbaar en dat wil je niet als bedrijf", besluit Robben.

Amerikaanse deskundigen denken dat deze stunt van Nike het bedrijf op lange termijn goed gaat doen. Er zijn mensen die het merk niet meer kopen maar dat lijken tot nu toe niet de mensen te zijn die tot de trouwe schare behoren. Het zijn toch vooral jongeren, de millennials, die Nike weten te vinden. En laat de campagne nou net in die groep in goede aarde vallen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.