Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 7 sep 2018
Leestijd: 1 minuut

Amerikaans bedrijf gelooft niet in solliciteren

Solliciteren. Het is elke keer opnieuw een opgave en niemand zal het heel graag doen. Je cv aanpassen, weer een motivatiebrief schrijven of iets bijschaven. En dat voor een baan waar nog tientallen, of soms een honderdtal, concurrenten op solliciteren. Maar wat nu als deze procedure niet nodig is? Bij de Amerikaanse bakkerij Greyston is iedereen die interesse heeft welkom.

Idealistische opvatting

De bakkerij wil op deze manier mensen helpen die moeilijk aan een baan komen.  Geïnteresseerden hoeven alleen maar hun gegevens in te vullen op een lijst, en worden gebeld zodra er een plekje vrij is.

Deze werkwijze komt voort uit de idealistische opvatting van oprichter Bernie Glassman. Glassman vertelde aan het Amerikaanse tijdschrift Fast Company dat hij van mening is dat een winstgevend bedrijf ook ethisch kan zijn. De benodigde vaardigheden doet de werknemer op terwijl hij of zij aan het werk is. De slogan van het bedrijf is dan ook ‘We nemen geen mensen aan om brownies te bakken, we bakken brownies om mensen te kunnen aannemen.’ Nieuwe werknemers gaan aan de slag als leerling-bakker, en beslissen na een traject van 10 maanden of ze verder willen of niet.

Voordelig

Glassman hoopt dat andere bedrijven zijn voorbeeld zullen volgen. Naast het feit dat je kansen kunt bieden aan mensen die normaal gesproken moeilijk aan de bak komen, is het systeem ook voordelig voor de werkgevers zelf. Het zou onder meer kosten schelen in het uitvoeren van achtergrondchecks.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.