Jelmer Visser
Jelmer Visser Nieuws 18 jul 2018 / 19:05 uur

Een excentrieke idealist of gewiekste marketeer?

De ene persoon verschijnt vaker in de media dan de andere persoon. Nu is dat niet zo vreemd als je naam bijvoorbeeld Mark Rutte is, maar de relatief onbekende Nick Matulessy uit Breda kan ook aardig wat mediaoptredens op zijn conto schrijven. In vier maanden tijd verscheen de architect in BN/De Stem (en AD), de Volkskrant én NRC.

Opmerkelijk genoeg lijkt hij steeds een ander verhaal te vertellen. In het eerste verhaal ging het over een investering in vertrouwen. Matulessy zet zijn fiets niet op slot en wilde op deze manier een zaadje van vertrouwen planten. In de Volkskrant liep een verslaggever een dag met de ondernemer mee, die er een moordend werktempo op na blijkt te houden. Zo maakt hij werkweken van meer dan 55 uur, slaapt hij meerdere nachten op kantoor en heeft hij weinig contact met familie en vrienden: een investering in effectiviteit. Het derde artikel, dat afgelopen zondag verscheen, ging over zijn sobere levensstijl.

BN/De Stem 5 april 2018
Volkskrant 7 mei 2018
NRC Handelsblad 15 juli 2018

Tesla

Alle drie de artikelen afzonderlijk van elkaar riepen al behoorlijk wat vragen op en de combinatie liet wenkbrauwen helemaal fronsen. Het lijkt wat tegenstrijdig: aan de ene kant werkweken van 55 uur maken, tegelijkertijd sober leven. Zeker als je in alle drie de verhalen leest over zijn Tesla. Bestaat deze persoon echt? Is dit een marketingstunt? Of zijn we enorm achterdochtig? Metro belde ook maar eens met Nick Matulessy.

„Nee, dit gaat toch niet weer over die Tesla?”, vraagt Matulessy zich af bij aanvang van het gesprek. Het onderwerp had op sociale media al wat stof doen opwaaien. „Ik heb geen banden met hen en ben gewoon een fan van het merk.” Dat de architect een liefhebber van de elektrische bolide is, is een understatement. Zijn verhaal over de bordeaux-rode wagen, die hij liefkozend ‘Stokkie‘ noemt, staat op de officiële website als customer story.

De vermeende banden van de ondernemer met het automerk van Musk zijn door journalisten van NRC Handelsblad onderzocht. In een hoofdredactioneel commentaar liet een oplettende Peter Vandermeersch weten dat zij in het vervolg beter willen gaan opletten. Of ze echt in een marketingstunt zijn getrapt, laat hij in het midden. Omdat de NRC de rode draad en eventuele band met de Tesla onderzocht, is besloten om dit onderwerp tijdens dit gesprek achterwege te laten.

Matulessy (rechts) op de site van Tesla ©Nick Matulessy

‘Vreemde vogel’

„Ik kan me voorstellen dat mensen mij een vreemde vogel vinden, dat zeggen wel meer mensen en dat accepteer ik", antwoordt Matulessy op de vraag of hij zich kan voorstellen dat mensen denken dat hij een typetje is. „Los van wat ongenuanceerde delen, kloppen de verhalen allemaal. Dat ik bijvoorbeeld al mijn vrienden en familiebanden omwille van efficiëntie zou verbreken, dat bracht ik een stuk genuanceerder dan in de Volkskrant stond. Ik werk meer dan 55 uur per week en leef sober. Sober moet je overigens zien als weinig verkwisten en niet als weinig geld om handen hebben. Ik verspil bijvoorbeeld geen duizenden euro’s aan een vakantie, maar investeer dit liever in mijn bedrijf of een betere wereld."

Matulessy meent dat een sobere levensstijl, het runnen van een architectenkantoor met elf werknemers en een werkweek van minstens 55 uur prima te combineren valt met een goed vertrouwen in de mensheid. „Ik vind mijn werk een zinvolle bezigheid en hou me het liefst ook alleen maar bezig met zaken die ik zinvol vind. Bij een kringverjaardag met komkommertjes bij opa en oma worden bijvoorbeeld zaken besproken waar ik weinig mee heb. Het maakt mij niet uit hoe iemand zijn vakantie is. Ik steek mijn tijd liever in zinnige zaken zoals een duurzamere wereld voor de volgende generatie, minder verschillen tussen arm en rijk en minder verspilling. Met mijn werk als architect probeer ik hier een bijdrage aan te leveren."

Investeren en consumeren

In alle drie de artikelen is een duurzame rode draad te bespeuren. Dit lijkt in strijd te zijn met Matulessy’s ongezonde levensstijl. In het Volkskrant-artikel stelt hij dat hij misschien de veertig niet zal halen met het moordende werkschema. „Ja, dat heb ik inderdaad zo gezegd. Ik loop risico, maar hiermee beweer ik overigens niet dat ik niet ouder dan 40 wil worden." Ook deze week is weer erg druk voor de ondernemer met meerdere overnachtingen op het kantoor. Normaal gesproken gebeurt dit op woensdag ook, maar vandaag heeft hij besloten om thuis te slapen. „Overigens doe ik helemaal niks raars, vroeger werkten mensen soms wel 100 uur in de week. Dat was toen heel gewoon", nuanceert de architect.

Matulessy wil de wereld een betere plek maken. „Dit begint bij jezelf en ik wilde dit aantonen door mijn fiets niet op slot te doen." Op de vraag of hij zijn fiets na het interview nog steeds heeft, volgt een ontkennend antwoord. „Nee die is weg. Ik had in het NRC-artikel wellicht de kosten van de gestolen fietsen bij uitgaven moeten vermelden." Een nieuwe fiets heeft hij nog niet gekocht. „Ik vind het zonde om geld uit te geven aan spullen of zaken waar je niks aan hebt. Neem nou bijvoorbeeld 50 euro voor een terrasbezoek of mensen die geld lenen voor een nieuwe tv. Heel veel mensen geven geld uit aan de meest futiele consumptiegoederen die ze niet gebruiken."

In het artikel over soberheid, komt de aanschaf van een elektronisch skateboard dat 1800 euro heeft gekost aan bod. Is dit niet evengoed een zinloze uitgave? Matulessy vindt van niet. „Ik zie dat skateboard als een investering en was meteen verkocht toen ik een collega ermee zag. Het is het ideale en groene vervoersmiddel voor korte afstanden, omdat hij zo draagbaar is kan ik hem altijd meenemen."

Elon Musk: zijn grote voorbeeld ©ANP

Musk

Toch even een uitstapje naar Tesla, Matulessy’s vervoermiddel dat in alle drie de artikelen genoemd wordt. Elon Musk en zijn bedrijf Tesla staan bekend om hun opmerkelijke wijze van marketing bedrijven. Dit bedrag is al sinds jaar en dag nul. Toch kent iedereen Tesla. Hoe komt dit? Door krachtige personal branding en zogenaamde thought leadership. Bij deze marketingstrategieën verkoop je je product of dienst niet direct in de vorm van een advertentie maar verpak je deze op subtiele wijze in een overheersende filantropische boodschap. Hiermee laat je journalisten onbewust reclame maken voor je product. Voor niks. Ook Apple doet dit al jaren.

Met het ruimteprogramma SpaceX en de Falcon Heavy schreef Elon Musk geschiedenis. Zijn doel is ruimtereizen tienmaal goedkoper te maken waardoor het een stuk toegankelijker wordt. Aan de ene kant was dit een stap vooruit voor de mensheid. Toch zat hier ook een zakelijk belang achter. De gelikte livestream met de herbruikbare raket en waarbij er bij wijze van stunt een Tesla de kosmos in werd geschoten werd door miljoenen mensen bekeken. Is dit een doorbraak in de ontwikkeling van moderne technologie, een reclamestunt of beide?

De Tesla-auto in de ruimte ©ANP

Herkenbaar?

Terug naar Nederland. In alle verhalen over Matulessy komt een duidelijke groene levensfilosofie naar boven, maar wordt ook vermeld dat hij een architect in Noord-Brabant is die ‘eigenlijk te weinig vraagt voor zijn werk’. Goed voor Google zo lijkt het. Dit lijkt paralellen te hebben met de werkwijze van zijn grote held Elon Musk. Is dit drieluik een PR-stunt? „Wat een prachtig compliment dat je het vergelijkt met de werkwijze van Tesla. Ik heb dit niet bewust gedaan, maar als je het zo stelt, kan ik inderdaad begrijpen dat mensen dit kunnen denken. Ik ben echter niet zo’n icoon als Musk, mensen huren mijn bureau in en niet mij.”

Is de sobere Brabander die zijn fiets niet op slot doet een slimme marketeer, een onvermoeibare wereldverbeteraar of een excentrieke verhalenverteller? Misschien wel allemaal. „Ik zou willen dat je een chip in mijn arm kon duwen waarin mijn activiteiten gelogd staan en mijn intenties duidelijk zijn. Ik heb alles met goede intenties gedaan en ik had een goed gevoel bij de verhalen. Ik doe bovendien niemand kwaad met mijn sobere levensstijl. Dat kan je geloven of niet".

„Ik heb eigenlijk niks te vertellen tegen de criticasters en neem een waarnemende positie in. Ik geloof mijn eigen supergoede intenties en zal altijd het goede in mensen blijven zien", sluit hij het gesprek af. Ondanks zijn drukke agenda, heeft het telefoongesprek bijna een uur geduurd…

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Een excentrieke idealist of gewiekste marketeer?
Sluiten