Hester Ramaker
Hester Ramaker Nieuws 23 jul 2018
Leestijd: 1 minuut

De televisie blijft belangrijk voor Nederlanders

We horen het steeds vaker: de jongere generaties kijken geen televisie meer. Streamingdiensten zoals Netflix en Videoland zouden de overhand nemen. Maar nu blijkt dat het avontuur van de reguliere televisie nog niet afgelopen is. Onze thuisblijfavonden beginnen namelijk nog vaak genoeg met het neerploffen op de bank en dan de kanalen op de tv voorbij zappen tot we iets zien dat ons bevalt. Kortom: de televisie blijft een belangrijke plek innemen in de Nederlandse huishoudens.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). 96 procent van de ondervraagden zegt één of meerdere tv’s in huis te hebben.

Licht gestegen

Daarmee blijft het televisiebezit in ons land stabiel. Het aantal smart-tv’s is licht gestegen. Had in het eerste deel van vorig jaar 42 procent een smart-tv, in dezelfde periode van dit jaar groeide dat aantal naar 46 procent.

Nederlanders lopen steeds meer warm voor mediacenters, apparaten waarmee via de tv naar content op internet gekeken kan worden. Het gaat dan om bijvoorbeeld Apple TV of Chromecast van Google. Ook het gebruik van betaalde streamingdiensten als Netflix, Videoland en NPO Start Plus zit in de lift, blijkt uit het onderzoek. Het gebruik van harddiskrecorders om programma‘s op te nemen, loopt snel terug.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.