Kyrie Stuij
Kyrie Stuij Nieuws 1 jun 2018
Leestijd: 2 minuten

Tram- en buslijnen Amsterdam volledig op de schop

Amsterdam maakt zich op voor de grootste wijziging in het openbaar vervoer sinds 1875. Niet alleen start 22 juli de langverwachte Noord/Zuidlijn, óók het bovengrondse netwerk gaat volledig op de schop.

Daarmee breken de laatste bladzijdes aan in het langlopende dossier over de metro die Amsterdam Noord met de rest van de stad gaat verbinden. Deze nieuwe mogelijkheid zorgt voor andere verbindingen door de hele hoofdstad.

Nieuwe tijden

Vervoerder GVB start daarom maandag met de grootschalige campagne ‘Nieuwe Tijden’ om Amsterdammers te informeren. Dat gebeurt online en via huis-en-huisbladen, maar ook door servicemedewerkers van de GVB die de komende weken op pad gaan om reizigers persoonlijk te benaderen over de nieuwe routes en dienstregelingen van de bus en tram.

Volgens Alexandra van Huffelen, algemeen directeur van GVB, is deze wijziging in het openbaar vervoer van Amsterdam de grootste sinds de invoering van de paardentram. ,,Er breken echt nieuwe tijden aan. Zowel de stad als het aantal reizigers ontwikkelt zich flink, en wij groeien mee zodat we iedereen zo snel en comfortabel mogelijk van A naar B kunnen brengen.”

Osdorp

In het nieuwe netwerk verdwijnen twee haltes, maar er komen zes nieuwe haltes voor terug. Iets meer dan de helft van de bus- en tramlijnen blijven dezelfde route rijden. De overige lijnen verdwijnen of rijden een andere route.

Inwoners van Amsterdam Noord krijgen te maken met de verandering met de grootste impact. De bussen rijden vanuit Noord niet meer naar Amsterdam Centraal. Reizigers moeten vanaf metrostation Noord overstappen op de metro. Een extra overstap, maar wel een kortere reistijd. Het nieuwe OV-systeem kent grote voordelen voor inwoners van Osdorp. Er komen meer rechtstreekse verbindingen vanuit Oost.

Spannend

De GVB heeft twee jaar gewerkt aan het vormgeven van het nieuwe netwerk. Een operatie waar het nodige ‘gepuzzel’ bij komt kijken. ,,Het is een spannende tijd”, vertelt GVB-woordvoerder Manon Huisman. ,,De afgelopen periode zijn er veel testritten met de Noord/Zuidlijn gemaakt. Die bevinden zich nu in de afrondende fase. Maar met deze nieuwe lijn verandert er bovengronds ook ontzettend veel. Die wijzigingen kunnen we helaas niet op voorhand testen. Dat maakt het best spannend.”

De campagne gaat maandag 4 juni officieel van start. Dan is de nieuwe dienstregeling online te bekijken. Op 19 juni wordt een speciale huis-aan-huiskrant verspreid en vanaf 25 juni zijn ook alle reisplanners up-to-date.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.