Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 15 jun 2018
Leestijd: 1 minuut

Steeds meer Nederlanders geen tv-abonnement

Het percentage Nederlandse huishoudens dat geen traditioneel tv-abonnement heeft, gaat richting de vijf procent. Dat is een stijging van vijftig procent ten opzichte van vorig jaar. Tegelijkertijd groeien de klantaantallen van Videoland en Netflix steeds verder, meldt marktonderzoeker Telecompaper.

Netflix en Videoland

Het zijn vooral jonge huishoudens tussen de 20 en 30 jaar die geen tv-abonnement hebben. Maar ook de huishoudens tussen de 30 en 50 jaar nemen steeds vaker geen tv-abonnement meer. Volgens Telecompaper lijken deze huishoudens hun tv-abonnement niet te vervangen door online alternatieven voor live TV kijken.

Ondertussen heeft inmiddels 35 procent van de Nederlandse huishoudens toegang tot streamingdienst Netflix. Van de 20 tot 30-jarigen heeft zelfs 65 procent een abonnement op Netflix. Niet alleen Netflix, maar ook Videoland wordt steeds populairder. Zes procent van de Nederlandse huishoudens bekijkt via deze dienst exclusieve content van RTL.

Tv-scherm wel nodig

De gemiddelde Nederlander kijkt zo’n 28 minuten per dag naar series en films via streamingdiensten als Netflix, Videoland, Amazon Prime of RTL XL. Nederlanders tussen de 12 en 40 jaar kijken nog veel meer, namelijk 47 minuten per dag.

Het televisiescherm wordt nog altijd het vaakst gebruikt voor Netflix en Videoland. Meer dan 80 procent kijkt hun films en series via het grote tv-scherm in de woonkamer. Maar ook mobiele apparaten zoals de laptop, tablet en de smartphone zijn populair. 30 tot 34 procent van de gebruikers gebruiken dit soort apparaten om hun films en series te bekijken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.