Erik Jonk
Erik Jonk Nieuws 13 jun 2018
Leestijd: 2 minuten

Millennials: liever avontuur dan heel veel geld

Sparen voor later? Dat kan altijd nog. Veel geld winnen? Nee, doe mij maar een mooie reis. Dat zijn gedachtes van de millennials, die volgens onderzoek massaal een bucketlist hebben en reizen en avontuur veel belangrijker vinden dan geld. Bij meer dan de helft van de jongeren met een bucketlist staat een avontuurlijke trip naar een ver land bovenaan de lijst.

Goededoelenloterij

Genoemd onderzoek is in opdracht van goededoelenloterij Raffld onder ruim duizend jongeren door Ruigrok NetPanel gehouden. Raffld maakt alle uitkomsten van het onderzoek woensdag bekend en gaat vanaf nu als goededoelenloterij flink aan de weg timmeren.

Millennials: liever avontuur dan heel veel geld
'Nu leven' doen jongeren liever dan 'sparen voor later'.

Het onderzoek wijst uit dat ervaringen er bij millennials meer toe doen dan geld. Zes op de tien jongeren tussen de 22 en 36 jaar verkiest een mooie ervaring boven een goed gevulde bankrekening. Jongeren vieren het leven liever nu, zoveel is wel duidelijk. 41 procent van de millennials vindt dan ook dat hun generatie meer uit het leven haalt dan hun ouders. 37 procent van de ondervraagde jongeren vindt het veel belangrijker om nu van het leven te genieten, dan ’te sparen voor later’.

Met dolfijnen zwemmen

Als je jongeren vraagt wat er bovenaan hun bucketlist staat, dan krijg je naast ’een verre reis maken’, antwoorden als ’uit een vliegtuig springen’, ’Ajax de Champions League zien winnen’, ’bungeejumpen’ en ’met dolfijnen zwemmen’. ,,De onderzoeksresultaten sluiten aan bij een trend die we al even zien”, zegt Peter-Paul de Goeij, directeur van Raffld. ,,Jongeren geven steeds minder om geld. Zij vormen ten slotte de generatie die gekomen is met een term als YOLO.”

Een opvallende uitkomst van het onderzoek: millennials (65 procent) willen graag iets bijdragen aan het verbeteren van de wereld. Raffld speelt daarop in door loterijdeelnemers ervaringen te laten winnen in plaats van geld. De helft van de inleg gaat naar een goed doel, die de lotenkoper zelf mag kiezen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.