Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 9 mei 2018
Leestijd: 1 minuut

Op Instagram duiken steeds meer spam-advertenties op

Je hebt ze vast weleens voorbij zien komen: de advertenties op Facebook die verwijzen naar nepwebshops. De reclames, die bijvoorbeeld een Ray-Ban voor héél weinig beloven, verschijnen nu ook op Instagram, onder het account van jou of je vrienden. Zowel de Fraudehelpdesk als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) krijgen steeds vaker meldingen van oplichting via Facebook of Instagram, meldt RTL Z.

Smileys of (spam)advertentie?

Hoe die advertenties precies in elkaar steken? Het gaat vaak om ingekochte advertenties of nepaccounts die leiden naar verdachte webwinkels, maar er zijn ook oplichters die gebruikersaccounts misbruiken om reclame naar hun nepwebshops te verspreiden. Zo’n advertentie kan door twee zaken op jouw account terecht komen: of je account is gehackt, óf je hebt ooit toestemming gegeven aan een applicatie die je bijvoorbeeld zaken beloofde als filters, nieuwe smileys of volgers.

https://twitter.com/joonederella/status/992643955517894660

Zo ga je dit tegen

Als jouw account spam verspreidt heeft Instagram een stappenplan om dit tegen te gaan: je kan je wachtwoord wijzigen en bij ‘bevoegde toepassingen’ bepaalde apps het recht van toegang ontzeggen tot je account. Volgens toezichthouder ACM kopen Nederlanders steeds meer via social media, met name op Facebook en Instagram. ACM waarschuwt voor impulsaankopen en raadt consumenten aan nooit te kopen zonder te controleren of het om een betrouwbare aanbieder gaat, melden ze tegenover RTL Z. De Consumentenbond bracht recentelijk al naar buiten dat zij ruim achthonderd webshops offline hebben gehaald.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.