Sarah Sitanala
Sarah Sitanala Nieuws 15 mei 2018 / 13:09 uur

Gespreid examen doen: een voordeel of juist niet?

De eindexamens zijn maandag weer van start gegaan. Ook dit jaar zullen duizenden middelbare scholieren hun hersens laten kraken bij het zien van ingewikkelde wiskundige vraagstukken, het uitpluizen van Franse teksten, en het achterhalen van de juiste scheikundige formule. Maar wat als het niet nodig zou zijn al deze examens in dezelfde week te proppen?

De VO-raad, de vereniging voor middelbare scholen, bracht gister een verklaring naar buiten waarin zij pleit voor gespreide toetsmomenten gedurende het schooljaar, in plaats van één bomvol centraal-examen.

Flexibeler

Volgens de raad zou de indeling van examens een stuk flexibeler kunnen om op die manier de druk voor de scholieren iets te verlichten. Daarnaast brengt het met zich mee dat de leerlingen per examen meer tijd hebben, en hun tijd beter kunnen indelen. Maar wat denken ze zelf van deze gespreide toetsmomenten?

De 18-jarige Lynn van Breda doet dit jaar voor de tweede keer eindexamen havo. Op het programma staan Kunstgeschiedenis en Duits. Ze geeft aan dat ze er vertrouwen in heeft, maar dat ze tegelijkertijd wel druk voelt, omdat het haar vorig jaar niet is gelukt.

De spreiding van de examens lijkt Van Breda juist moeilijker. „Ik denk dat dat lastiger zou zijn aangezien je eigenlijk het hele jaar naar de centrale examens toewerkt. Als de examens op verschillende momenten in het jaar plaatsvinden, dan is het ook meerdere keren heel spannend, en ben je als ze vroeg in het jaar plaatsvinden misschien minder voorbereid.”

Minder serieus

Ook de 19-jarige Raquel van Heuvelen twijfelt aan het pleidooi van de VO-raad. Van Heuvelen startte op het vwo, waarna ze afzakte naar het vmbo-t, waar ze vorig jaar examen voor deed. Dit jaar begint ze aan haar havo-examen voor de vakken aardrijkskunde, Engels en maatschappijleer.

„Aan de ene kant denk ik dat het verspreiden van de examens heel chill zou zijn, omdat je soms gewoon minder lekker in je vel zit. Als tiener kan ieder klein probleempje soms aanvoelen alsof je dood gaat. In die zin is het dus wel fijner dat je niet alle stress in één keer hoeft te doorstaan.”

„Maar aan de andere kant”, vervolgt Van Heuvelen, „merk ik dat omdat ik nu maar drie examens heb, ik er veel minder serieus mee omga. Alles in één keer doen brengt dan wel meer stress met zich mee, maar je ziet het wel als een belangrijk ding aan het einde van het jaar.”

Stress

Ondanks het feit dat Van Breda en Van Heuvelen beiden dus niet erg enthousiast worden van het afleggen van meerdere examens per jaar, erkennen ze allebei dat de druk en stress aan het eind van het jaar toch zeker wel aanwezig zijn.

Van Breda draagt een andere oplossing aan voor de verlichting van deze druk: „wat wel zou kunnen helpen is als de centrale-examens minder zwaar meetellen.” Misschien iets voor de VO-raad om over na te denken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Gespreid examen doen: een voordeel of juist niet?
Sluiten