Erik Jonk
Erik Jonk Nieuws 12 apr 2018
Leestijd: 3 minuten

Werkgevers opgelet: 50-plusser in de lift!

50-plussers niet meer geschikt en interessant voor werkgevers? Integendeel, luidt de boodschap van de campagne ontdekde50PLUS.

Jonge gasten, strak in het pak: gehaast flitsen zij van lift naar lift in kantorencomplexen. Dit bekende beeld zag er deze week heel anders uit, toen drie 50-plussers real life elevator pitches hielden in de liften van Nest, een kantorenpand dichtbij de Amsterdamse Zuidas.

Ras-salesman

Deze ludieke actie was het vervolg op de campagne ontdekde50PLUS van Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP) en de gemeente Amsterdam. In het zakelijk hart van de stad lieten de drie 50-plussers hun kwaliteiten zien aan potentiële werkgevers. De Italiaanse IT-specialist Franco Dessi, ras-salesman Jelle Zuiderveld en creative hospitality-medewerker Vera Louise Scheerlink vertelden aan nietsvermoedende werknemers en bezoekers van het pand wat zij te bieden hebben. Geïnteresseerden kregen een visitekaartje mee dat gelijk ook een voucher was om samen een kop koffie in het restaurant of de rooftopbar van Circl te drinken.

Vooroordelen zitten in de weg

De drie vergrootten zo hun netwerk en de kans op een baan en daar is het ontdekde50PLUS natuurlijk om te doen. Vooroordelen zitten 50-plussers behoorlijk in de weg, waardoor zij amper worden uitgenodigd voor sollicitatiegesprekken. Maar, zo vinden WSP en de gemeente Amsterdam, de 50-plussers hebben wel degelijk talenten. Tijd voor actie dus: visitekaartjes in de tas en de lift in!

WSP en de gemeente Amsterdam zijn niet de enigen die zich voor de groep inzetten. ANBO, de belangenorganisatie voor senioren, lanceerde dinsdag een speciale vacaturesite om 50-plussers te koppelen aan werkgevers. Tom Oor, loopbaanadviseur bij 9 Ways, tipt: „50-plussers kunnen hun kans op werk vergroten door zich te richten op sectoren waar momenteel krapte is, denk aan onderwijs en technologie. Maar het is zeker ook slim om via hun eigen netwerk veel gesprekken te voeren en zo dat netwerk weer verder te vergroten.” Franco, Jelle en Vera hebben die tip goed ter harte genomen.

Minder wispelturig dan jongeren

Twaalf 50-plussers met verschillende achtergronden en opleidingsniveaus, werden eerder al geselecteerd om de campagne ontdekde50PLUS een gezicht te geven. En er is goed nieuws: zeven van hen zijn inmiddels aan het werk. Ben Jager bijvoorbeeld, die onderdak vond bij Geja Werkprojecten, een bedrijf dat langdurig werkzoekenden detacheert naar werkgevers. Hij heeft het naar zijn zin: „De werkzaamheden bevallen me prima!” Voor Geja is Ben het gezicht van een grote groep. Letterlijk ook, want hij hangt er met de campagneposter op kantoor. Zo’n 40 procent van de werknemers is er 50-plus. „Ben is zeer gemotiveerd”, zegt bedrijfsleider Martijn Mosselman. „50-plussers zijn capabel, ervaren en minder wispelturig dan jongere mensen.”

‘Ze staan te popelen’

Goed nieuws voor Ben. WSP en de gemeenteAmsterdam hopen dat met de campagne meer 50-plussers zichtbaar worden voor werkgevers, waardoor zij snel ergens aan de slag kunnen. „Er zijn nog heel veel 50-plussers die staan te popelen.” Op dit moment zijn 6200 Amsterdamse 50-plussers zijn actief op zoek naar een baan. Samen hebben zij zo’n 190.000 jaar aan werkervaring.

Bedrijven die een ervaren kracht overwegen en mogelijk een 50-plusser aan een baan willen helpen, kunnen voor meer informatie terecht op ontdekde50plus.nl of wspgrootamsterdam.nl.

In samenwerking met gemeente Amsterdam en WSP

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.