Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 24 apr 2018
Leestijd: 1 minuut

Uitvaartverzorgers doen heel vaag over de kosten

Weet jij wat je precies kwijt bent voor een begrafenis? Nee? Dat kan kloppen, wan die kosten zijn bijna onmogelijk vooraf te achterhalen.

Geen tarieven

De uitvaartbranche is namelijk erg schimmig over wat een uitvaart precies kost, zo stelt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Bijna 90 procent van de uitvaartverzorgers wil geen vragen beantwoorden over hun tarieven. Daarnaast heeft ruim 40 procent van de uitvaartondernemingen geen prijzen op de website staan.

Ruim 40% van de uitvaartondernemingen heeft geen prijzen op zijn website staan.

De Consumentenbond vroeg 180 uitvaartverzorgers, groot en klein, verspreid over Nederland, een vragenlijst in te vullen over hun tarieven. Deze gingen over het basistarief en de kosten voor aanvullende diensten zoals drukwerk, verzorging van de overledene, opbaren, vervoer en gebruik van de aula en condoleance-ruimte.

Prijsverschillen

Slechts twintig uitvaartverzorgers vulden de lijst in. De rest reageerde niet of gaf aan geen tijd te hebben of niet mee te willen werken. Van deze 180 uitvaartondernemingen hebben er bovendien 75 geen tarieven op hun website staan, aldus de bond.

Uit een enquête onder 1700 panelleden blijkt volgens de Consumentenbond dat een kwart van de respondenten voorafgaand aan een uitvaart geen overzicht kreeg van de totale kosten. De Consumentenbond constateert ook grote prijsverschillen. Zo zou het basistarief voor een uitvaart variëren van 985 euro tot 2550 euro, een massief eiken kist kost tussen de 375 euro en 1185 euro en een afscheidsbijeenkomst van een uur tussen de 85 euro en 1380 euro.

Gissen

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ,,Uitvaartverzorgers zouden veel transparanter moeten zijn over hun tarieven. Consumenten hebben al genoeg aan hun hoofd als ze een uitvaart moeten regelen. In zulke moeilijke tijden wil je niet hoeven gissen naar de kosten van een uitvaart. Als uitvaartondernemers hun tarieven online vermelden, weten consumenten vooraf waar ze aan toe zijn."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.