Elselotte Smink
Elselotte Smink Nieuws 29 apr 2018 / 17:12 uur

Oók topdrukte bij claimbureaus door storing Schiphol

De luchthaven mag na een stroomstoring vroeg zondagmorgen weer ‘normaal’ draaien, het is er nog steeds ontzettend druk. Schiphol had al te maken met extra drukte door de meivakantie, door geannuleerde en flink vertraagde vluchten barstte de luchthaven net niet uit z’n voegen.

Ook bij twee claimbureaus die open zijn op zondag, is het topdruk, melden zij. Allebei de bureaus hadden halverwege de middag al ‘honderden’ claimers aan de lijn gehad. En dat zullen er de komende dagen waarschijnlijk nog meer worden.

Formulier schadevergoeding

Bij KLM, waar veruit de meeste annuleringen en vertragingen waren, zijn al veel eisers gekomen. Reizigers die last ondervonden, kunnen op de website van de maatschappij een formulier downloaden.

Geld terug?

Of de claimers geld terug gaan zien van hun vlucht, is onduidelijk. Passagiers die door de problemen meer dan drie uur later op de bestemming zijn gekomen, kunnen in principe een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Topdrukte in de vertrekhallen. Foto: ANP

Echter spreekt KLM over een overmachtsituatie door de storing. Vluchten van voor het middaguur kunnen sowieso niet in behandeling genomen worden door de overmacht, meldden de claimbureaus Green Claim en EU-claim.

Recht op hebben

Wanneer een vlucht wordt geannuleerd, moet de luchtvaartmaatschappij ervoor zorgen dat er een alternatieve vlucht wordt geboekt en indien nodig, accommodatie. Bij vertraging moet er in principe eten en drinken aangeboden worden. Meer over je rechten als reiziger lees je hier, op deze website kun je ook checken of je recht hebt op een vergoeding.

Stroomstoring Zuid-Oost

Een storing in het inchecksysteem, die al dan niet het gevolg was van een stroomstoring in Amsterdam Zuid-Oost, zorgde voor de problemen. De luchthaven riep mensen in de ochtend op om maar niet meer naar de luchthaven te komen. Omdat de toegangswegen naar het vliegveld daardoor werden afgesloten ontstonden er tevens files en reden er geen treinen meer.

Sommige mensen stapten zelfs op de snelweg maar uit om met kids, koffers en al maar te gaan lopen, schrijft ANP. Het was vooral KLM die veel last had van de storing. Rond 12 uur waren er al meer dan veertig Europese vluchten geschrapt.

Een veelvoorkomend woord op de borden: cancelled. Foto: ANP

Oma’s spaargeld

Op social media was de storing en verhalen over mensen die een vlucht misten, aan de orde van de dag. Vooral een verhaal over een hele familie die van het spaargeld van omalief op een cruise zouden gaan, werd veel genoemd.

Schiphol onderzoekt

Maar wat is er technisch precies misgegaan? Dat gaat Schiphol nu onderzoeken. Alhoewel er namelijk een noodaggregaat is op de luchthaven, kostte het teveel tijd om de systemen weer op gang te krijgen.

Ga je morgen vliegen via Schiphol? De luchthaven verwacht morgen een normale, maar drukke dag. Er zijn morgen veel inhaalvluchten van reizen die vandaag niet door konden gaan.

Het is mogelijk dat er nog meer vertragingen zijn: het is slim om de vluchtinformatie goed in de gaten te houden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Oók topdrukte bij claimbureaus door storing Schiphol
Sluiten