James Comey (links) noemt Trump een ongeschikte president. Foto: ANP

Ex-FBI-directeur noemt Trump ongeschikte president

James Comey (links) noemt Trump een ongeschikte president. Foto: ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

16 APR 2018

De voormalig FBI-directeur James Comey heeft in het langverwachte interview met de Amerikaanse zender ABC gezegd dat Trump moreel ongeschikt is om president van de Verenigde Staten te zijn. Zo zou Trump vrouwen behandelen als een stuk vlees, constant over van alles liegen en zich niet houden aan de belangrijkste waarden van de VS.

De waarheid

Trump zou volgens Comey een intelligente man zijn die ook medisch nog in staat is om president te zijn: aan zijn morele waarden zou het echter flink schorten. Het vertellen van de waarheid zou niet vaak in het boekje van Trump voorkomen, wat niet aansluit bij één van de belangrijkste kernwaarden van het land: het vertellen van de waarheid. Daarnaast zou de president respect moeten uitstralen en zelf moeten leven naar die kernwaarden.

Russische inmenging

Het moment dat de Russische inmenging in de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 voor het eerst aan Trump wordt verteld, was verwarrend, stelt Comey. „Zijn eerste vraag was of het de uitslag had beïnvloed. Daar had de FBI geen onderzoek naar gedaan. Tot mijn verbazing ging het gesprek direct daarna over de PR en hoe dit verhaal gebracht moest worden." Comey was vooral verbaasd over wat niet werd gevraagd. „Een tegenstander had ons land aangevallen, maar niemand vroeg naar de impact of eventuele vervolgstappen van de Russen en hoe we dit konden stoppen."

A Higher Loyalty

Comey werd in mei vorig jaar door Trump ontslagen: het ontslag leidde tot het instellen van speciaal onderzoeker Robert Mueller, die de inmenging van Rusland onderzoekt. De voormalig FBI-directeur komt komende week met een boek, A Higher Loyalty, waarin hij onder andere vertelt hoe de president tijdens een diner loyaliteit van hem eiste.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

100+

Likeability of 5

Dikke pret om Spaanse boerin die op Trump lijkt

Is dit Trumps tweelingzus? ©Paula Vázquez

Foto van 'metronieuws'

GISTEREN

Heeft de Donald Trump een Spaanse tweelingzus? Daar lijkt het wel op. Toen er een foto van een Spaanse aardappelboerin op internet verscheen, viel het meteen op dat Dolores Leis Antelo wel bizar veel gelijkenissen vertoonde met het uiterlijk van de Amerikaanse president. Het beeld ging viraal en de hele wereld verbaasde zich.

Gevleid

De foto kwam naar buiten toen een lokale journalist de boerin vorige week interviewde over haar werk. De vrouw uit de regio Galicië, in het dunbevolkte noordwesten van Spanje in de buurt van A Coruña, is bescheiden na alle media-aandacht. Zij verklaart aan journalisten dat de gelijkenis komt door de kleur van d'r haar. Leis Antelo vertelt verder gevleid te zijn met de gelijkenis, het was haar nooit eerder opgevallen. 

Haar dochter Ana, is enthousiast en ziet mogelijkheden. „Stel je voor dat wij familie van Donald Trump zijn!" Zij vertelde ook dat haar dorpsgenoten haar moeder nu de nicht van Donald Trump noemen.

Tot dusver heeft de normaal zo actieve Twitteraar Trump nog niet gereageerd op het voorval.

Donald Trump heeft nog niet op het vooral gereageerd ©ANP

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


lol
user_887b2f4ca6628ff0461160a5c8170cde7c853281_avatar

Views

300+

'We kunnen moeilijk een blik mensen opentrekken'

Podia op festivals worden steeds groter en creatiever. Foto: Getty Images

Foto van 'Kyrie Stuij'

GISTEREN

Festival hier, festival daar. We feesten erop los met z’n allen, maar achter de schermen is een collectieve zoektocht uitgebroken. Leveranciers van festivals kampen namelijk met een tekort aan podiumbouwers, zo blijkt uit onderzoek van de NOS.

Ook LinQ Event Group, een leverancier van personeel voor op- en afbouw van evenementen, kent het probleem. ,,Tegenwoordig hebben we werk voor het dubbele aantal podiumbouwers’’, vertelt Paul van Rengs, directeur van het bedrijf dat onder meer personeel levert voor North Sea Jazz en Lowlands. ,,Die tendens is vorig jaar begonnen en zet dit jaar verder door.’’

Toename

Een van de oorzaken van het tekort is de forse toename van het aantal festivals in Nederland. Kon je in 2012 nog kiezen tussen 708 festivals, inmiddels is dat aantal gegroeid tot 836. De verwachting is dat die bij elkaar zo’n 18,2 miljoen bezoekers trekken. Dat voorspelt EM Cultuur, een marketingbureau voor de culturele sector. Daarnaast zijn er in Nederland regelmatig meerdere evenementen in hetzelfde weekend.

Ondanks dat dit aantal met ongeveer 100 festivals is gedaald ten opzichte van vorig jaar, blijft het aantal hoog. De ruime keuze tussen festivals zorgt ervoor dat organisatoren zich van elkaar willen onderscheiden.

,,Het decor van een festival is tegenwoordig een heel belangrijk onderdeel’’, weet Bente Bollmann, marketingmanager van Lowlands en Down the Rabbit Hole. ,,Wij huren zelf geen podiumbouwers in, dat doen onze leveranciers. Wij horen wel van hen dat er inderdaad een tekort is. Het is een van de redenen om al in een vroeg stadium afspraken te maken met leveranciers.’’

Piemeltoren

Karin Janssen van Gigant, gespecialiseerd in onder meer (podium)constructies voor creatieve decoratie op festivals, krijgt inderdaad bijzondere wensen binnen: ,,Het wordt inderdaad steeds gekker en groter. Denk aan Tomorrowland waar de decoratie echt tot in de puntjes is afgewerkt. Of het festival Milkshake, waar wij vorig jaar de constructie hebben gebouwd voor een piemeltoren.’’

Tomorrowland, een van de festivals waar decoratie belangrijk is. Foto: ANP

Om podiumbouwer te worden heb je geen specifieke opleiding nodig. Handig zijn en van aanpakken houden, zijn de belangrijkste kwalificaties. Vaak krijg je een basistraining en kun je zo aan de slag. ,,Opdrachten zijn er genoeg, maar we kunnen moeilijk een blik mensen opentrekken’’, aldus Van Rengs.

Zomer

Maar waar blijven dan toch al die stoere bikkels? Volgens Van Rengs zijn podiumbouwers gebonden aan seizoenswerk en is het daardoor lastig om personeel voor langere tijd aan je bedrijf te binden.

,,De meeste evenementen vinden nu eenmaal plaats in de zomer. Een deel van ons personeel sturen we in de winter naar het buitenland, maar dat kun je niet met de hele club doen.’’

Flexibel

Toch is het echt wel een leuke baan, weet Karin Janssen van Gigant. ,,Je komt op allerlei plekken, werkt met leuke mensen en je kunt flink uren maken. Onze jongens zitten nu bijvoorbeeld in Groningen voor Koningsdag. Dat is een enorme klus. Daar zijn ze drie dagen lang, 24 uur, in ploegen mee bezig. En ja, flexibiliteit is belangrijk; het is geen kantoorbaan. Maar de tijden zijn natuurlijk wel bespreekbaar.’’

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

81

‘Je gaat ook naar seksshops voor een stukje advies’

‘Je gaat ook naar seksshops voor een stukje advies’

Seksshops hebben volgens deze medewerkers niets te vrezen van de online winkels. / AFP

Foto van 'Imre Himmelbauer'

GISTEREN

„We hebben allemaal nieuwe spullen binnengekregen, dus vandaag heb ik het erg druk.” Medewerker Rocco de Jager zit zoals wel vaker in zijn zwarte werkoverhemd de schappen van erotiekwinkel Miranda XXL in Utrecht te vullen. Hij herkent zich niet in het beeld dat seksshops als Miranda terrein verliezen aan online winkels. Volgens De Jager gaan de zaken nog altijd goed.

„Er komen hier veel mensen van allerlei groepen”, zegt de kale, gebrilde man tegen Metro. „Je ziet hier mensen van 18 en er komen ook senioren in de winkel. Hoewel ik wel moet zeggen dat het aantal jongeren steeds meer toeneemt.”

Welkom

Woensdag kwam de NOS met het bericht dat de handel van seksshops naar online winkels verhuist. De Jager denkt zelf dat dat wel meevalt: „Mensen komen hier ook voor een stukje advies. Als je iets online bestelt, heb je eigenlijk geen flauw idee hoe het er echt uitziet. Daarnaast is het als verkoper je taak om mensen op hun gemak te stellen, want je praat toch over een best wel intiem onderwerp. Soms komen hier heel verlegen mensen binnen, die moeten eerst even wennen en als verkoper moet je zorgen dat zij zich welkom voelen.”

Die verlegenheid snapt de 33-jarige klant Dianne (niet haar echte naam) wel. Zij is voor het eerst in de seksshop: „Straks kom je nog een bekende tegen. Maar nu ik eenmaal binnen ben geweest, voel ik wel minder schaamte. Mijn vriendinnen hebben me hiertoe aangezet, misschien ga ik een keertje met hen samen”, zegt ze vrolijk.

Jongeren

Volgens De Jager neemt de verlegenheid bij klanten wel af. Dat komt vooral doordat er steeds meer jongeren komen: „Soms komen er gewoon vriendengroepen van vier meiden of vier jongens naar de winkel. Die jongeren zijn vaak mondiger, weten precies wat ze willen. Ze komen hier natuurlijk vaak ook omdat ze nieuwsgierig zijn en om te lachen. Dat mag natuurlijk: lol is niet verboden en bij erotiek gaat het om plezier. Maar ze kopen ook vaak genoeg wat.”

‘Je gaat ook naar seksshops voor een stukje advies’

Sexshop De Dom. / Imre Himmelbauer

Rini Kersten is medewerker van Sexshop de Dom in Utrecht,. Ook hij ziet de online winkels echt als een ander soort ervaring: „Mensen mogen de artikelen hier met onze hulp uit het cellofaan halen. Zo kun je voelen hoe groot iets is, hoe het vibreert, hoe luidruchtig het is, dat soort eigenschappen. Dat kan bij internet allemaal niet. En veel mensen willen ook gewoon niet dat het via de post komt, omdat ze met andere mensen wonen.”

Bovendien heeft Sexshop de Dom op bepaalde vlakken nog wat extra’s te bieden. „Wij zijn ten eerste een van de enige winkels in Utrecht die nog boekjes heeft. Daar komen best wat mensen speciaal voor. En wij hebben boven privéruimtes, daar kun je voor 12 euro een film uit de winkel bekijken. Daar vind je ook kranen en handdoeken om naderhand achter je op te ruimen. Mensen zijn daar over het algemeen heel netjes in.”

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

84

Binnenraam laat los tijdens vlucht Air India

Camera videoBinnenraam laat los tijdens vlucht Air India

Drie mensen raakten lichtgewond.

Foto van 'Hester Ramaker'

GISTEREN

Elke middag geeft Metro je een overzicht van de opmerkelijkste video's en foto's die we zijn tegengekomen. Zie hieronder de virals van woensdag.

Raam

Tijdens een vlucht van Air India laat plots het binnenraam los. Passagiers schrikken behoorlijk en drie van hen raken lichtgewond. Het buitenraam is intact gebleven.

Bouwvakkers

Twee bouwvakkers komen terecht in een nare situatie als de kabels van hun bakje kapot knappen. Ze bungelen ruim een uur aan een gebouw voor ze gered worden.

Saluutschoten

In Engeland is een koninklijke baby geboren en dus worden er traditiegetrouw saluutschoten gelost.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

99

Lees hier Dagblad Metro van woensdag 25 april online

Naaz/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

24 APR 2018

Dagblad Metro kan je morgenochtend pakken als je bijvoorbeeld de trein pakt. Maar je kan de editie van woensdag 25 april ook al gewoon hier en nu online lezen.

Wat vind je daar dan allemaal in terug? Nou, we nemen onder andere een kijkje bij de voorbereidingen op Koningsdag in Groningen. Verder nemen we een kijkje bij de snel groeiende Polenpopulatie in Nederland.

Ons reisverhaal is dit keer gericht op Valetta de hoofdstad van Malta. Ook nog is er een interview met de opkomende zangeres Naaz.


Views

89

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

In samenwerking met Beer in a Box

19 APR 2018

De Grote Bierquiz van Metro en Beer in a Box is een doorslaand succes.

Duizenden mensen hebben de afgelopen twee weken meegedaan aan de Grote Bierquiz. Omdat de quiz nog tot en met 1 mei te maken is, hebben Beer in a Box en Metro alvast een reeks interessante uitkomsten op een rijtje gezet. Doe uiterlijk 1 mei ook mee, want er zijn mooie prijzen te winnen. Ga naar www.beerinabox.nl/quiz.

Meer brouwerijen dan in 'bierland'

Je moet echt onder een steen geleefd hebben om niet te zien dat speciaalbier een trend is in Nederland. Het aantal nieuwe brouwerijen dat er jaarlijks bijkomt is duizelingwekkend te noemen (ons land heeft inmiddels meer dan vijfhonderd geregistreerde brouwers, dat zijn er meer dan in ‘bierland’ België). Maar waar krijgt speciaalbier nu zijn bijzondere smaak van? En hoe lang brouwen we eigenlijk al bier? Van hele simpele vragen tot supermoeilijke, je test je eigen kennis in een paar minuten op www.beerinabox.nl/quiz.

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

„Of je nu net komt kijken of al heel veel weet, de Grote Bierquiz is bedoeld om je kennis te testen. Wij willen mensen vooral op een leuke manier meer leren over speciaalbier. Daarom krijgen alle deelnemers na 2 mei een persoonlijke pagina met alle informatie over de vragen die ze goed of fout hadden”, zegt Victor Kuppers, chef quiz bij Beer in a Box, de startup die op basis van jouw smaak de beste speciaalbieren voor je selecteert.

Feiten en getallen

Alles goed. Slechts 16 bierkenners hebben álle antwoorden goed. Dat is veel minder dan 1 procent. Er zijn 31 deelnemers die maar 1 fout hebben, 95 quizmakers hebben er 2 fout. „Dat is echt heel goed”, zegt de chef quiz. De gemiddelde score is 10 punten van de maximale 15.

Onze Belgische vrienden. Voorheen liep België mijlenver voorop in bierland. Maar die tijd is geweest. Van alle zuiderburen zit er geen één in de categorie die alles goed heeft.

Zuid-Holland nadrukkelijk aanwezig. Met 40 procent van de deelnemers heeft de provincie Zuid-Holland het hoogste aantal deelnemers (maar of zij ook het meeste van bier weten…). Noord-Holland komt op plaats 2 (30 procent), Noord-Brabant op plek 3 (24 procent van de quizmakers).

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierkennis omschrijven

Wat denken we van onszelf? Meer dan de helft van de mensen vulde bij de vraag ‘hoe zou jij je bierkennis omschrijven?’ met ‘best wel wat’. Slechts 2 procent van de deelnemers durfde het aan om ‘ik ben de beste speciaalbierkenner ever’ aan te klikken.

Meest gedronken drank. 95 procent van de deelnemers denkt dat bier na water (inclusief koffie en thee) de meest gedronken drank in Nederland is.

Waar staan de brouwerijen? 63 procent van de mensen die hun bierkennis testen, denkt dat Noord-Brabant de meeste brouwerijen heeft. 40 procent van hen denkt dat Nederland vorig jaar ongeveer 520 brouwerijen had.

Die middeleeuwers toch. 28 procent van de deelnemers denkt dat in de middeleeuwen jaarlijks makkelijk 800 liter bier per persoon naar binnen geklokt werd. En jawel – wat een kenners zijn we toch met z’n allen -  66 procent van hen denkt te weten wat cenosillicafobie is.

Wat valt er te winnen?

Ben jij de beste bierkenner? Dan maak je kans op een verrassingspakket van Beer in a Box ter waarde van 250 euro (geen bier, want dat mag niet!). Onder alle deelnemers wordt een aantal kleinere prijzen verloot, zoals een workshop bierbrouwen, rondleidingen bij spraakmakende brouwerijen en allerhande bierdingen. Snel naar Beerinabox.nl/quiz dus. Ga je nog meedoen? Veel succes en proost!


Views

300+

Likeability of 5

Jongeren vertonen extreem veel risicovol gedrag

Colourbox

Foto van 'Rosan de Vos'

24 APR 2018

Veel alcohol drinken, blowen, roekeloos rijden en onnodig veel geld uitgeven: een kwart van de jongeren tussen de 12 en 24 jaar neigt naar erg risicogedrag. Dat blijkt uit onderzoek dat TeamAlert heeft laten uitvoeren door MWM2. Een conclusie waar menig Nederlander even van achter zijn oren kan gaan krabben. Is 25 procent niet veel te veel?

Studentengedrag?

„Nee, want het gaat in dit geval echt om het overmatige gebruik”, laat Hannah Hamans, persvoorlichter van TeamAlert weten aan Metro. „We hebben het dan ook over alcohol drinken onder je achttiende of onder invloed in de auto stappen.” Risicogedrag omvat volgens Hamans ook het maken van onnodige schulden, appen in de auto, spijbelen, opzettelijk de wet overtreden, vechten, stelen, wiet roken of joyriden. Ookwel gedrag dat tot eventueel ongezonde, onveilige of ongelukkige keuzes kan leiden.

Toch is het een feit dat als een kwart van de jongeren zich hiermee bezighoudt, we het over een flink aantal mensen hebben. „Maar het hadden ook meer jongeren kunnen zijn”, aldus Hamans. „Ik denk dat het juist betekent dat we grip kunnen krijgen op deze groep en het zouden kunnen verminderen.”

Statuszoeker

Teamalert heeft zes verschillende ‘typen’ jongeren onderscheiden: de bedachtzame denker, het gewoontedier, de zelfverzekerde ondernemer, de extraverte statuszoeker, de nuchtere planner en de eigenzinnige avonturier. Van deze zes types jongeren zijn er twee zeer geneigd naar het nemen van grote risico’s: de extraverte statuszoeker (17%) en de eigenzinnige avonturier (8%). De extraverte statuszoekers houden van aandacht, zijn statusgericht, durven veel en vinden vrijheid belangrijk. Ook hebben hun ouders minder invloed op hen. De eigenzinnige avonturiers herkennen gevaren slecht, zijn impulsief, hebben veel behoefte aan avontuur en leggen bevelen van hun ouders naast zich neer.

Extremiteit

„Dat jongeren zich van hun ouders afzetten, is juist heel normaal”, zegt opvoeddeskundige en puberexpert Marina van der Wal. „Dat is juist gezond en hoort bij de puberteit”. Volgens van der Wal is het vertonen van risicovol gedrag helemaal niet nieuw. „Je mag je best afvragen of jongeren bepaalde acties daadwerkelijk risicovol vinden. Er zijn nu ook zat veertigers die recreatief drugs gebruiken, waardoor jongeren daar anders over denken”. De grens van ‘dat doe je niet’, is dus vervaagd. „Zo denken ze: een pil niet onderzoeken is risicovol gedrag, maar die pil gebruiken niet.”

Volgens van der Wal ligt het nemen van risico’s onder jongeren voornamelijk aan de opvoeding. „Jongeren moeten al voor hun pubertijd voorbereid worden op het ‘grote mensen leven’ en daarbij leren wat het effect is van bepaalde daden. Als ouders voor de puberteit altijd héél veel voor hun kinderen doen, waarbij kinderen afhankelijker zijn en minder snel zelf denken, hebben jongeren korter de tijd om te experimenteren of risico’s te nemen. Dus als deze leeftijdsgroep al vanaf jongs af aan te weinig grenzen gesteld krijgen, is het logisch dat ze dat gedrag op zoeken.”

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


like
user_2907a435c169588b5ee9632bad423f086d733f39_avatar

Views

200+