Jelmer Visser
Jelmer Visser Nieuws 6 mrt 2018
Leestijd: 2 minuten

Vandalen uiten frustratie op gay-posters Suitsupply

De reclameposters van Suitsupply maken behoorlijk wat emoties los. Op de afbeelding zijn twee mannen in de kleding van het modemerk innig aan het zoenen. Deze uiting van homoseksuele intitmiteit schiet sommige mensen blijkbaar in het verkeerde keelgat. Er zijn door het hele land incidenten gemeld naar aanleiding van deze posters.

In Vlaardingen vond iemand het aanzicht van de innige heren zo stuitend dat hij met een rol zwarte tape op pad ging om een kruis over de monden te plakken. Ook in Groningen was er iemand niet blij met de posters. Hier werd de volledige beeltenis die in sommige religies als blasfemie wordt beschouwd afgeplakt met gele tape.

Vandalisme

Niet alleen in Groningen en Vlaardingen moesten de posters het ontgelden. Overal in het land hebben mensen hun ongenoegen geuit tegen de posters, weet Suitsupply. Dit is niet alleen bij afplakken gebleven maar er zijn ook daadwerkelijk posters vernield en weggehaald. Hier zouden ook enkele bushokjes en reclamezuilen bij zijn beschadigd.

Bij Goedemorgen Nederland reageert hoofdredactrice Hila Mulder op het eigen rechter spelen van de vandalen. „Blijkbaar hebben ze een gevoelige zenuw getroffen.” Ze vertelde tijdens de uitzending verder dat er dus mensen bestaan die de aanblik van twee zoenende mannen niet aankunnen. Daarbij wees zij op het feit dat dit niet de manier was om hierover een discussie aan te gaan.

Rel

De reclamecampagne van Suitsupply werd een paar weken geleden gelanceerd op sociale media en kreeg veel reacties. Deze reacties waren aan de ene kant lyrisch omdat het bedrijf taboedoorbrekend bezig zou zijn, maar tegelijkertijd hebben duizenden mensen op Facebook en Instagram hun like aan het kledingconcern ingetrokken vanwege de afbeelding met het door Suitsupply geklede duo. Critici van de campagne stellen dat zij niet geconfronteerd wensen te worden met ‘homopropaganda’. Het COC concludeerde dat deze rel laat zien dat er nog een hoop werk aan de winkel is voordat homoseksualiteit volledig geaccepteerd is in de maatschappij.

Suitsupply heeft een roemruchte geschiedenis van spraakmakende reclamecampagnes. De vorige reclame-uiting schoot bij veel feministen in het verkeerde keelgat. Hierbij waren beelden van miniatuurmannen te zien op de lichamen van vrouwen in suggestieve posities.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.