E.Westland
E.Westland Nieuws 5 mrt 2018 / 13:29 uur

Tijd voor vernieuwing in de taxibranche?

Woedende taxichauffeurs zouden een aanval op taxibedrijf Uber plannen. De reden: oneerlijke concurrentie en ontevreden chauffeurs. „Er zit een logische frustratie, maar of dit de juiste oplossing is?”

Taxichauffeurs zouden het kantoor van Uber in Amsterdam willen binnenvallen met „bakstenen, vuurwerk en molotovs”. Het AD stuitte op een groep op berichtendienst Telegram onder de naam ‘WegMetUber’. Daaruit zou blijken dat boze chauffeurs op dinsdagmiddag 20 maart het Uber-kantoor in Amsterdam willen bestormen.

Niet alleen concurrerende taxibedrijven zouden mee willen doen aan de aanval. Ook Uber-chauffeurs die vinden dat ze worden uitgebuit door het internet-taxibedrijf willen een steentje bijdragen. „De klant is koning en de chauffeurs zijn k**honden en slaven. Uber haalt meer en meer het bloed onder mijn nagels vandaan”, zou er in ‘WegMetUber’ worden geschreven.

„Er zitten eigenlijk twee kanten aan dit probleem”, legt Martijn Arets, internationaal deelplatformexpert en onderzoeker bij de Universiteit Utrecht uit. „Enerzijds is er het probleem van de Uber-chauffeurs. Hoe meer mensen bij zo’n platform als Uber zijn aangesloten, des te beter het werkt. Maar zo ontstaat er ook afhankelijkheid richting het platform en als dat eenmaal is gecreëerd kan Uber eenzijdig de voorwaarden aanpassen. Degenen die ervoor werken zijn dus kwetsbaar. Dan kun je wel zeggen: ‘Kies een andere opdrachtgever’, maar als een partij zo’n groot marktaandeel heeft, kun je er eigenlijk niet omheen.”

Aan de andere kant zijn er boze taxichauffeurs uit de ‘ouderwetse’ taxibranche, die vinden dat Uber oneerlijke concurrentie voor hun werk betekent. Arets: „Er is al vaker gebleken dat Uber-chauffeurs zich niet altijd aan de regels houden. Ze mogen op afroep taxi verzorgen, maar mogen geen klanten op straat oppikken. Uit onderzoek van Zembla blijkt dat dit wel gebeurt. Taxichauffeurs voelen onmacht: Uber-chauffeurs doen iets dat wettelijk niet mag, maar handhaving doet er niets aan. Dat is een logische frustratie, al kun je je sterk afvragen of een aanval op het hoofdkantoor van Uber de juiste reactie is.”

Maffia-praktijken

Het zet de taxibranche in ieder geval niet in een goed daglicht. Zo reageert een lezer van Metro: „Dit onderschrijft alleen maar de maffia-achtige praktijken in de taxiwereld (…) De marktwerking doet hier z’n werk. Als er instanties zijn die vertrouwen verliezen bij het publiek, worden ze eenvoudig aan de kant gezet voor aantrekkelijkere alternatieven.”

„Klantvriendelijkheid en service is vaak vrij waardeloos bij een normale taxi”, vult een ander aan. „Het wordt tijd dat de taxibranche eens gaat moderniseren en de klant voorop gaat stellen, in plaats van betere, vernieuwde initiatieven aan te vallen. De taxi’s moeten zelf eens een Uber proberen om eens te leren hoe ze hun werk kunnen verbeteren.”

Oneerlijk speelveld

Heeft de taxibranche de problemen met Uber aan zichzelf te wijten? „De reputatie van de taxibranche was natuurlijk niet goed. Je moest vaak twee keer bellen voordat je eindelijk een taxi had en van tevoren wist je niet hoeveel geld je kwijt zou zijn. Het is een markt die al een tijdje niet goed naar zijn klanten heeft omgekeken en Uber heeft daar slim op ingespeeld”, zegt Arets.

„Toch is het niet alleen hun schuld. Nieuwe spelers interpreteren bestaande regels anders en dat is geen eerlijk speelveld. Het spel wordt op dit moment niet door alle partijen volgens dezelfde spelregels gespeeld.”

Het kan nog wel goedkomen, tussen Uber en de taxibranche, denkt Arets. „In veel landen is Uber al omgeslagen van een confronterende naar een collaboratieve aanpak. Dat is positief voor de organisatie.” Hij denkt dat het belangrijk is dat ook de chauffeurs in Nederland zich beter aan de regels gaan houden. „Het is goed als Uber er actief aan meewerkt en dat iedereen die voor hen werkt zich aan de regels houdt. Alles wat een chauffeur niet netjes doet, slaat nu eenmaal terug op je merk.”

Scherp blijven

Bovendien heeft het platform er veel baat bij als ze iedereen tevreden houdt, denkt hij. „Ze moeten scherp blijven. Als alle werknemers echt zo ontevreden zijn, kan het zomaar zijn dat er straks een concurrent komt en iedereen massaal overstapt. Het is dus ook in het belang van Uber dat de chauffeurs tevreden zijn.”

Kan het zijn dat gebruikers straks dan iets meer moeten betalen voor de dienst? „Dat zou best kunnen. Daar wordt redelijk krampachtig over gedaan, men denkt dat Uber alleen zou werken vanwege een lage prijs. Maar het is meer dan dat: ook het gemak en de service speelt een rol. Als je via drie tikken op je iPhone een taxi kunt bestellen en de kwaliteit is goed, dan denk ik dat de prijs een minder grote rol speelt dan nu door velen wordt gedacht.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Tijd voor vernieuwing in de taxibranche?
Sluiten