Jelmer Visser
Jelmer Visser Nieuws 28 nov 2017
Leestijd: 1 minuut

“KPN faalt in levering snel internet”

KPN is op de vingers getikt door de Consumentenbond omdat zij zich niet aan een belofte uit 2016 hebben gehouden. Het telecombedrijf had een toezegging gedaan om op zijn minst 85% van de Nederlandse huishoudens te voorzien van een ‘zeer snelle internetverbinding’ van minstens 100mb per seconde.

Volgens de Consumentenbond is dit bij lange na niet gelukt, uit een door hen uitgevoerde steekproef onder 250.000 Nederlanders bleek dat dit percentage op slechts 62 procent zit.

Reactie KPN

KPN laat aan het ANP weten zich ‘niet te herkennen in de percentages’ maar deelt wel de conclusie dat de ambitie om 85% te halen niet is gelukt. De provider heeft zijn doelstellingen naar beneden bijgesteld. Verder laat het concern weten juist wel meer te hebben geïnvesteerd in een betere verbinding voor afgelegen gebieden waar de internetverbinding zo langzaam was dat deze niet of nauwelijks te gebruiken was.

Volgens eigen cijfers gebruikt op dit moment ongeveer een kwart van de Nederlandse huishoudens een supersnelle verbinding. Dit aantal valt laag uit vanwege het feit dat veel consumenten kiezen voor een goedkoper abonnement met een lagere snelheid.

Is Nederlands internet traag?

Nederland behoort tot een van de koplopers op het gebied van internetsnelheid in Europa, alleen in Scandinavische landen en Zwitserland is het internet sneller dan bij ons. Een gemiddelde internetverbinding in ons land verwerkt 17mb per seconde. Het snelste internet van Europa vind je in Noorwegen met 23,5mb/s, dit blijkt uit gegevens van de Amerikaanse clouddienst Akamai. Het snelste internet op Aarde vind je in Zuid-Korea, hier is de gemiddelde snelheid iets meer dan 28mb/s.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
“KPN faalt in levering snel internet”
Sluiten