Jeroen Haverkort
Jeroen Haverkort Nieuws 9 nov 2017 / 14:52 uur

Hollandse culinaire hits in het buitenland

De kapsalon is een enorme hit in Nepal. Welke Nederlandse culinaire hoogstandjes doen het nog meer goed over de grens?

Kapsalon

‘Even een kapsalon scoren’, wordt er vaak gezegd na een avond flink stappen. Maar waar we hier de kapsalon uit een bak eten en vaak ook nog op straat, wordt de snack in Nepal geserveerd op porseleinen servies. Volgens Azië-correspondent Nina van Raay van BNR kwam de calorieënbom bij toeval in Nepal terecht door een Nepalese chef-kok die de kapsalon tijdens een reis door Nederland leerde kennen. De kapsalon kost in Nepal ongeveer 3 euro. Voor de gemiddelde Nepalees is dat peperduur. Daarom wordt de kapsalon niet in snackbars of straattentjes verkocht, maar in exclusieve restaurants. Er zijn zelfs Nepalese foodbloggers die er aandacht aan besteden.

Dutch Delight Week

Een keer per jaar slaan de Australiërs massaal pakken hagelslag, drop en pindakaas in. Winkelketen Aldi houdt dan namelijk de ‘Dutch Delight Week’. In ruim 400 Australische filialen van de supermarktketen worden dan schaarse Nederlandse delicatessen tegen scherpe prijzen aangeboden. Wij zouden snel doorlopen als we ruim 6 euro moesten neertellen voor echte Nederlandse cacao van Droste, maar de Australiërs leggen zonder blikken of blozen het gevraagde bedrag op tafel. En wat te denken van speculaas? In Australië ‘spekulatius’ genoemd. De koekjes kosten maar liefst 4 euro, maar dan krijg je er wel een blik met een Oudhollandsche tekening bij.

Pannenkoeken

Wie ooit een roadtrip door Canada heeft gemaakt is ze wel eens tegengekomen: echte Nederlandse pannekoekenrestaurants onder de naam ‘Dutch’, een franchisemerk waarvan de meeste restaurants in het westen en rondom Vancouver te vinden zijn. Ook in de grotere steden in het midden van Canada is ‘Dutch’ actief. In de restaurants zijn verschillende soorten Nederlandse pannenkoeken te bestellen, veelal als ontbijt. Geen zin in een pannenkoek ’s ochtends vroeg? Andere Nederlandse producten zoals een echt broodje kaas kun je er ook kopen.

Patat

Het begon ooit met een frietzaak in Napels. Maar nu zijn er in Italië al zo’n honderd Nederlandse friettenten. Het Italiaanse bedrijf dat de hype startte heeft zelfs, om de uitstraling helemaal af te maken, een punt.nl internetadres gekozen. Want patatine olandesi zijn helemaal cool in de Laars sinds Filippo De Lorenzo, een 36-jarige architect, een frietzaak opende in zijn woonplaats Napels. Onder de naam Chipstar, want het moest een naam zijn met internationale uitstraling. Nu zijn er negen Chipstars in Napels en nog eens tien ergens anders in Italië. Alles komt uit Nederland: de aardappels, gebakken in pure zonnebloemolie uit Nederland. Zelfs de frituurmachines heeft De Lorenzo bij ons gekocht. Zijn personeel loopt rond in polo’s met de Amsterdamse Andreaskruizen en De Lorenzo denkt eraan om ook een Chipstars in Barcelona te starten.

Alpenbälle

Alpenbälle? Ja, alpenbälle. In Duitsland en Oostenrijk zijn ze een grote hit, maar wij kennen de Alpenbälle als bitterbal. Restaurateur Freek Span uit Arnhem kwam op het lumineuze idee om Nederlands misschien wel meest geliefde snack te gaan verkopen in de wintersportgebieden van Zuid-Duitsland en Oostenrijk. De ballen worden geserveerd in een ‘eierdoos’ waarop een rondborstige blondine staat. Want naast bier en bitterballen houden mannen natuurlijk ook van rondborstige vrouwen. Duitsers in de grensstreek kenden de bitterbal natuurlijk wel, maar verder zuidwaarts was dat anders. Dus moest de smaak wel iets aangepast worden aan Beieren. De ragout van de alpenbälle bestaat dan ook uit spek, ham, bergkaas, Sauerkraut en kummel.

Stroopwafels

Nederlanders zijn zoetekauwen en staan bekend om hun rijke assortiment aan koekjes. Het populairste koekje is natuurlijk de stroopwafel. Zo timmert eatdutchwaffles lekker aan de weg in de VS en ook elders in de wereld rukt de stroopwafel op. Het mooiste verhaal komt misschien wel uit Wales waar de Brabander Kees Huysmans met zijn vrouw emigreerde om boer te worden. Op de boerderij liep het echter niet en samen met zijn vrouw opende hij een kraamje waar ze ‘butter toffee waffles’ verkochten. Er kwam al snel een tweede kraampje en nu verkoopt ‘Tregroes Waffles’ zes miljoen stroopwafels per jaar.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Hollandse culinaire hits in het buitenland
Sluiten