Metro
Metro Nieuws 16 okt 2017 / 09:16 uur

Kritiek na horrorvlucht: Personeel zorgde voor chaos

Passagiers van een vlucht van AirAsia hebben zondag doodsangsten uitgestaan toen door een technisch mankement de luchtdruk in de cabine wegviel: „Niemand vertelde ons wat er aan de hand was”, aldus een van de passagiers. „We namen eigenlijk al afscheid van elkaar."

Technisch mankement

Vlucht QZ535 van het Australische Perth naar het Indonesische Bali kwam door het technisch mankement al 25 minuten na opstijgen in de problemen. Het toestel zakte in korte tijd van 10 kilometer naar 1 kilometer hoogte en door het wegvallen van de luchtdruk vielen er zuurstofmaskers naar beneden.

https://www.youtube.com/watch?v=KUOdlu6T6jU

Vooral voor de passagiers zorgde dat voor angstige momenten; velen dachten dat hun laatste uur had geslagen. „Ik heb mijn telefoon gepakt en een berichtje gestuurd naar mijn familie, in de hoop dat ze dat zouden ontvangen”, aldus een passagier genaamd Leah tegenover 9news. Volgens haar was het cabinepersoneel in paniek en lieten zij na de passagiers in te lichten over wat er aan de hand was.

Paniek en chaos

Juist de paniek van het cabinepersoneel zorgde er volgens de passagiers voor dat er een grote chaos in het toestel ontstond: „We zagen een stewardess door het gangpad rennen en dachten: ‘waarom rent ze’? Niet lang daarna viel de luchtdruk weg en raakte iedereen in paniek", aldus een van de inzittenden. De passagiers uiten dan ook kritiek op het handelen van het personeel. Het toestel kwam uiteindelijk veilig aan de grond en de 145 passagiers bleven ongedeerd. Zij vlogen later met een andere vlucht alsnog richting Bali.

AirAsia liet in een verklaring weten dat het toestel direct wordt onderzocht: „De veiligheid van onze passagiers heeft bij ons de hoogste prioriteit. AirAsia biedt excuses aan voor het ongemak.”

https://www.youtube.com/watch?v=wOKVS067K8Q

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Kritiek na horrorvlucht: Personeel zorgde voor chaos
Sluiten