Sofie Smulders
Sofie Smulders Nieuws 19 jul 2017 / 12:48 uur

Audi onder vuur in China om seksistische reclame

Autofabrikant Audi krijgt het op Chinese social media flink op zijn bord vanwege een opmerkelijke, volgens velen vrouwonvriendelijke, commercial.

In de video zien we hoe een bruid en bruidegom op het punt staan om elkaar eeuwige trouw te beloven. Maar voordat het jawoord klinkt, stormt de moeder van de bruidegom naar voren om zijn aanstaande toch nog even te keuren.

Ze trekt aan haar neus en haar oren en inspecteert grondig de binnenkant van de mond van de bruid. Zij en haar man in spe halen dan ook opgelucht adem wanneer moeders weer wegloopt en haar goedkeuring geeft. Maar dan draait ze zich nog even om en slaat ze haar armen voor haar borsten.

Tagline van de campagne? ‘Een belangrijke keuze moet zorgvuldig gemaakt worden.’ Hoe de moeder haar schoondochter in de reclame checkt op plastisch chirurgische ingrepen is een metafoor voor de namaakonderdelen die regelmatig gebruikt worden door Chinese autobedrijven.

Audi krijgt met deze commercial bakken kritiek over zich heen op de Chinese socialmediasite Weibo. „Walgelijk”, „seksistisch” en „onacceptabel” wordt er geroepen op internet.

Geintje

Er zijn zelfs fanatiekelingen die Audi willen boycotten. Aan de andere kant zijn er geluiden van mensen die vinden dat een geintje op zijn tijd moet kunnen.

In ieder geval is het niet de eerste keer dat er in China op een dubieuze manier geadverteerd wordt. Zo werd er vorig jaar reclame gemaakt voor wasmiddel Qiaobi door een getinte man die onder de vlekken zit in een wasmachine te stoppen. Hij komt er schoon gewassen uit en heeft het uiterlijk van een Chinese man.

Reageer op artikel:
Audi onder vuur in China om seksistische reclame
Sluiten