Metro
Metro Nieuws 2 mei 2017 / 09:17 uur

Waarom koos kabinet voor duurder regeringstoestel?

Het kabinet heeft met de Boeing 737 Business Jet voor een dure optie gekozen voor een nieuw regeringsvliegtuig. Op basis van documenten en informatie van betrokkenen meldt NRC dat het toestel een slordige 18 miljoen euro goedkoper had gekund. Airbus bood namelijk een ACJ319 aan voor zo’n 75 miljoen euro, maar het kabinet koos voor de boeing van bijna 93 miljoen euro. Schandalig?

Mislukte aanbesteding

Op 13 juli 2016 schreef de regering een Europese aanbesteding uit. De regering was op zoek naar een opvolger van de Fokker 70, dat niet meer voldoet. Het nieuwe toestel moet zonder bijtanken naar Aruba kunnen vliegen. In tegenstelling tot de Fokker moet het toestel lange afstanden in een keer af kunnen leggen. Verder moet het toestel plek bieden aan 24 passagiers en zeven bemanningsleden. De verwachte kosten waren vooraf ingeschat tussen de 50 en 90 miljoen euro.

De aanbesteding mislukte, zo bleef begin februari. Daarna ging minister Schultz echter in onderhandeling met een van de vier afgewezen bieders: Boeing. Volgens haar voldeed alleen die partij aan de eisen om onderhandelingen te starten. Volgens haar is vervolgens hard onderhandeld om de prijs te drukken. Uiteindelijk komt het tot een akkoord voor een bedrag van 92,7 miljoen euro. Doordat het oude toestel voor 3,7 miljoen kan worden verkocht, kost het nieuwe toestel onderaan de streep 89 miljoen euro.

Goedkopere Airbus betere optie?

Toch blijkt dat Airbus de Nederlandse regering een goedkopere, vergelijkbare variant aanbood van de Boeing. De ACJ319 zou rond de 75 miljoen euro hebben gekost. Dat toestel voldoet aan de door de regering gestelde eisen. Bovendien valt het toestel binnen de beoogde maximumprijs, in tegenstelling tot de Boeing. Bovendien kan de Airbus sneller geleverd worden.

Waarom niet met Airbus is onderhandeld, is niet helemaal duidelijk. Het enige wat daarover bekend is, is dat de partijen naast Boeing ‘niet voldeden aan de voorwaarden in de aanbestedingsdocumenten’.

Een laatste mogelijke reden dat is gekozen voor de duurdere Boeing, is dat koning Willem-Alexander binnenkort een vliegbrevet voor de Boeing 737 gaat halen. Het koninklijk huis gebruikt het toestel 12 procent van de tijd, de regering 88 procent.

Had de regering voor de goedkopere Airbus moeten gaan, die binnen het budget viel en bovendien aan alle eisen voldeed?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Waarom koos kabinet voor duurder regeringstoestel?
Sluiten