Kasper Hermans
Kasper Hermans Nieuws 11 mei 2017 / 06:43 uur

Vijf vragen over identiteitsfraude

De 16-jarige Margaret Lee dook dit weekend ineens op in Zwolle. De Amerikaanse was net geen maand vermist, nadat ze op 1 april een vliegtuig had genomen van uit de Verenigde Staten naar Nederland. Ze vloog volgens haar moeder met het paspoort van haar twee jaar jongere zusje, nadat haar eigen reisdocument was ingenomen. Hierdoor maakte ze zich schuldig aan identiteitsdiefstal en echt moeilijk was het voor haar allemaal niet.

1 Hoe vatbaar zijn we eigenlijk voor identiteitsfraude?

Het kan razendsnel gaan. Word je gerold van bijvoorbeeld je paspoort of je bankpas en je hebt het niet door, dan kan de dief in kwestie direct toeslaan. Een creditcard kan tegenwoordig zo aangevraagd worden via de digitale wegen en je hoeft het niet eens te verifiëren met een pasfoto.

2 Kan je ook makkelijk digitaal gerold worden?

Ja, misschien gaat dat nog wel makkelijker. De voorbeelden van phishing en malwaremailtjes zijn bekend. Mensen lokken je naar een site die heel erg lijkt op die van bijvoorbeeld jouw bank. Zodra je inlogt, hebben ze jou en jouw gegevens te pakken. Maar het gevaar kan hem ook zitten in de mailtjes die je zelf verstuurt. Stel je stuurt naar een bedrijf een kopie van je ID, dan staan er gegevens op die het bedrijf vaak helemaal niet nodig heeft. Maar iemand die het mailtje onderschept, kan makkelijk met al die gegevens aan de haal. Verder kan iemand met jouw foto’s en naam ook zomaar een socialmedia-account aanmaken en namens jou dingen gaan posten.

3 Wat kan je hiertegen doen?

Dankzij een app van de overheid is het tegenwoordig heel makkelijk om je verstuurde kopie te beschermen. Met KopieID maak je een foto van je paspoort en kan je snel de gegevens die het ontvangende bedrijf niet nodig heeft doorstrepen. Ook kan je een watermerk over de foto plaatsen, waardoor het lastiger wordt om te frauderen met de kaart. Wat phishing betreft, is het goed om te weten dat officiële instanties zoals banken en de overheid nooit een link zullen sturen, waarin ze je vragen om direct in te loggen.

4 Hoe kan je het herkennen als er toch met je identiteit fraude wordt gepleegd?

Vaak is het al te laat als je erachter komt. Je krijgt rekeningen van producten die je helemaal niet besteld hebt en er zijn ineens bedragen afgeschreven van je bank- of creditcardaccount. Het is dan ook handig om regelmatig je bankafschriften te controleren. Er zijn ook specifiekere voorbeelden. Zo kan het zijn dat wanneer je werkloos bent en je een uitkering wil aanvragen, dit niet lukt omdat de fraudeur je al voor is geweest.

5 Je bent slachtoffer van identiteitsfraude, wat nu?

Gaat hem bijvoorbeeld om geldzaken, dan kan je het beste direct contact opnemen met je bank en alle accounts laten blokkeren. In het geval van overheidsgegevens, zoals je paspoort, kan je bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten terecht. Je kan natuurlijk ook naar het politiebureau gaan. Uiteraard is digitaal aangifte doen van identiteitsfraude niet mogelijk.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Vijf vragen over identiteitsfraude
Sluiten