Noelia Romero Cabrera
Noelia Romero Cabrera Nieuws 12 mei 2017 / 05:59 uur

Examenperiode is ook voor docenten geen pretje

De examenperiode is niet alleen voor de scholieren een stressvolle periode, ook de docenten kijken met spanning uit naar de examens in mei. En nee, niet omdat dan de zes weken lange vakantie eraan komt, maar vooral omdat zij nog harder dan normaal moeten werken om de examens op tijd en op de goede manier te verwerken.

Metro spreekt met Rick Vooys (29), docent natuurkunde en wiskunde, met vier examenklassen op havo en vwo en nog drie niet-examenklassen.

Wat doen docenten tijdens de examenperiode?

Docenten krijgen de gemaakte examens direct na afloop. Ik moet ze dan eerst zelf nakijken, dan gaan ze met de post naar de tweede corrector, die kijkt ze nog eens na en bespreekt meestal telefonisch eventuele correcties door. Dan komen ze weer terug mijn kant op en kunnen de cijfers worden ingevoerd voor het College voor Toetsen en Examens, dat vervolgens de normering bepaalt. Half juni krijgen de leerlingen de uitslag. Ik ben meestal rond een uur of half negen op school, dan geef ik les en ben ik rond een uur of drie thuis. Daar vertrek ik richting de werkkamer, gaat de envelop open en dan is het gaan tot een uur of elf. Als het goed gaat, ben ik na drie dagen klaar met één examen. Ik ben alles bij elkaar wel echt zestien dagen bezig om alles nagekeken en geregeld te hebben.

Jouw vakken zijn nog niet aan de beurt geweest, verheug je je er al op?

Ik zou graag zeggen dat het geweldig en ontspannend en relaxt is, maar dat is het niet: het is vooral heel erg druk, eigenlijk. We hebben veel meer nakijkwerk dan normaal en dat moet allemaal in een vrij korte tijd: ik heb een week om na te kijken, dan volgt de tweede correctie en daarna de gesprekken over die correcties. Tussendoor moet ik ook nog drie andere lessen geven en voorbereiden.

Ben je een strenge docent?

De ene docent kijkt heel erg na volgens de regels, de ander is wat losser. Ikzelf doe het wel volgens de regels, maar bij het nakijkvoorschrift staat: kijk na in de geest van het antwoordmodel. Dat is lekker vaag en soms levert dat wel wat discussie op over de interpretatie van bepaalde antwoorden. Dan wil zo’n gesprek met de tweede corrector weleens een uur of twee duren. Heftig is dat eigenlijk nooit, we zijn collega’s en we willen allebei het beste voor de leerling. Er wordt soms het voordeel van de twijfel gegeven als we er niet uitkomen.

Is iemand weleens gezakt door jouw nakijkwerk?

Door mijn nakijkwerk niet per se, je zakt meestal niet op één vak. Je zou ook denken dat het wel te doen moet zijn met vijf of zes jaar lessen. En soms maken ze ook echt stomme fouten, dan denk ik: dit heb ik je toch twee jaar lang lopen vertellen? Het leukste is wel als ze uiteindelijk toch het licht hebben gezien en de opgaven goed hebben gemaakt: dan denk je, yes, ze kunnen het toch. Er zijn weleens scholieren echt op het randje met het puntenaantal, dan hangt het echt af van de normering of ze wel of niet slagen. Dat is dan het spannendste moment, dan kan het twee kanten op. Ik hoop dan altijd dat het de goede kant op gaat.

Heb je nog tips voor examenkandidaten?

Alles komt goed. Als je een keer een slechte dag hebt of een slecht examen hebt gemaakt, zit daar dan niet over in en ga door met je volgende, anders faalt het andere examen ook.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Examenperiode is ook voor docenten geen pretje
Sluiten