Eindelijk inchecken in ov met je mobiel! Jij ook?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2F3a7266f645bd9dbed84162c654e0759b-1495459562.jpg)
Bij alle openbaar vervoerders is het vanaf maandag mogelijk om met je smartphone in en uit te checken. Maar geldt dat ook voor jou?
Wie heeft zijn plastic ov-chipkaart niet meer nodig?
Er gelden vooralsnog nogal wat restricties voor het in- en uitchecken met de mobiele telefoon. Alleen klanten van Vodafone, KPN en KPN-dochters Simyo, Yes Telecom en Telfort kunnen vooralsnog gebruikmaken van ov-chip mobiel. En dan alleen de reizigers die een Android toestel hebben. Plus is het alleen mogelijk als je vol tarief reist en automatisch je reissaldo oplaadt. Eventuele leeftijdskorting wordt wel verwerkt.
Waarom is het (nog) niet voor iedereen beschikbaar?
Het is een ongelooflijk ingewikkeld proces, zegt Nicky Jansen, woordvoerder van Transdev. „Simkaarten zien er voor ons allemaal hetzelfde uit, maar de techniek erachter is verschillend. Om gebruik te maken van ov-chip mobiel moet de simkaart via een NFC-chip contact kunnen maken met de chip in de ov-poortjes. Dat we beginnen met twee telefoonaanbieders, anderen zullen vast volgen, en alle vervoerders is al heel bijzonder. We zien het als leerproces. We hadden in een laboratorium verder kunnen testen, maar wij doen het live.” De animo onder reizigers is er al. Na enkele uren probeerden zoveel mensen zich aan te melden of de app te downloaden dat er een wachtrij is ontstaan die de komende dagen moet oplossen.
Is je aanmelden een ingewikkeld proces?
Het gebruik van de app als die eenmaal geïnstalleerd is, is eenvoudig. Maar het aanmeldproces vergt nogal wat stappen. Alleen de app downloaden is niet voldoende. Je hebt een NFC-antenne app nodig, een wallet voor je reissaldo en producten, een simkaart met een NFC-functie (te herkennen aan het teken voor contactloos betalen) en je moet 1 eurocent overmaken voor het automatisch opladen. „Dat doe je niet even vanuit de trein”, gaat Jansen verder. „Het is belangrijk dat mensen naar de website ov-chipmobiel.nl gaan om het aanmeldproces te doorlopen. Dan weet je zeker dat je alles hebt.”
Wanneer kan iedereen er gebruik van maken?
„Wanneer iPhone-gebruikers dit kunnen, hangt af van Apple. Zij houden de deur vooralsnog dicht. Ze hebben een goed beveiligd systeem waar ze externe bedrijven niet zomaar op toelaten.” Wat betreft het toevoegen van reisproducten: Er zijn een aantal niet persoonsgebonden die wel al op de ov-chip mobiel gezet kunnen worden. Dat zijn Klassewissel, Samenreiskorting, Dagkaart Fiets, Dagkaart Hond en toeslagen voor IC direct en ICE van NS. Voor andere reisproducten zoals een dagkaart, maandabonnement of studentenreisproduct wordt dit in de toekomst mogelijk. Wanneer dat is? „We gaan er eerst voor zorgen dat alles goed werkt voor de huidige groep gebruikers. Ook wij willen alles snel, snel. Maar we willen het ook goed, goed.”
Kun je nog in- en uitchecken als je telefoon leeg is?
Als je smartphone leeg is, moet er nog net voldoende batterij zijn om de NFC-antenne te laten werken. Maar… „Loop het risico niet. Als je jouw telefoon gebruikt als geldig vervoersbewijs in het openbaar vervoer, zorg dan dat je telefoon opgeladen is.”