‘We werken elke dag, maar maakt me niks uit’

In ‘het gezicht achter de start-up’ leren we de personen kennen achter verschillende initiatieven. Wat beweegt hen? Hoe hebben ze hun idee in de markt weten te zetten? En hoe zien zij de toekomst van hun start-up? In aflevering 7: de mannen achter start-up Wuunder.

Al enkele jaren had Bart Takkenkamp het gevoel dat er logistiek nog veel winst te behalen was op het gebied van pakketbezorging. In 2015 besloot hij er ets mee te doen. Het resulteerde in start-up Wuunder. Wij spraken in Amsterdam over het beginnen van een start-up met Bart.

Een start-up beginnen: hoe kwam dat zo?
Na mijn studie ben ik in de logistiek begonnen bij TNT Post en heb ik lange tijd in de retail gewerkt, onder meer voor Aldi en Sligro. Daarna heb ik besloten om voor mezelf te beginnen. In eerste instantie heb ik veel interim opdrachten vervuld, maar het uiteindelijke doel was om echt een bedrijf voor mezelf te hebben.

Dat werd Wuunder. Kun je daar iets over vertellen?
Met Wuunder maken we het versturen en ontvangen van zendingen gemakkelijker, voordeliger en persoonlijker. Het is een onafhankelijk en multi-device platform. We zijn onafhankelijk, omdat we met meer dan 20 bekende vervoerders afspraken hebben en de keuze baseren op de wensen van onze klanten. Vergelijk het met Booking.com, maar dan voor de logistiek. Het boeken doe je in de vorm van een chat. Je beantwoordt een aantal vragen en in minder dan een minuut is je zending geboekt. Wuunder neemt van jou de communicatie met de vervoerder over. In diverse grote steden zoals Amsterdam, Eindhoven en Breda gaan we ook al een stap verder en laten we alle zendingen on demand ophalen door de lokale (fiets)koerier. Net als Uber. Hierdoor krijg je maar 1 keer een chauffeur aan de deur en wordt het aantal vervoerskilometers drastisch beperkt. Wij doen het vervelende werk en wachten op de verschillende vervoerders die de zendingen komen ophalen.

Verder leggen we een connectie tussen de verzender en ontvanger. Versturen, zakelijk of privé, is tenslotte iets persoonlijks. Zo kan de verzender een foto maken van de inhoud van het pakket en chatten over de zending met de ontvanger. Retour sturen is dan ook een fluitje van een cent.

De kosten voor het versturen van een enkel pakket zijn net zo hoog als wanneer je je pakket aflevert bij het postkantoor. Voordeel is dat bij ons voor deze prijs het pakket bij je thuis wordt opgehaald.

Het product staat voor een groot deel. Hoe is dat proces gegaan?
We hadden ons idee op papier staan en zijn toen op zoek gegaan naar een investeerder. Halverwege vorig jaar is dat gelukt en in oktober gingen we live. Daarna ging het snel. We hadden in week 1 van 2017 net zoveel zendingen als in het laatste kwartaal van 2016.

Was het lastig een investeerder te vinden?
Wel omdat we het idee alleen op papier hadden staan. Je moet dan echt de mazzel hebben dat je raak schiet. Dat lukte uiteindelijk door het goede idee en de mensen die het doen. Wij hadden natuurlijk redelijk wat ervaring, dat scheelt wel.

Bovendien namen we allebei toch wel een risico. Mijn compagnon zat al jaren bij hetzelfde bedrijf en breekt zijn carrière af. Ik had mijn eigen ding, haalde goede opdrachten binnen die goed werden betaald en dat kap je ook af.

Waarom?
Omdat we hierin geloven en dit is uiteindelijk gewoon gaaf. Het is gaaf om te zeggen: dit idee hebben we en gaan we realiseren. Het gat in de markt is er ook gewoon. Dat merk je continu, mensen reageren enthousiast. En het wordt allemaal alleen nog maar mooier. De komende maanden hebben we nodig om de eerste kilometer goed gevuld te krijgen en te houden. Daarna kunnen we de klap omzetten en de laatste kilometer gaan invullen. Dat is geweldig, dan ga je echt iets toevoegen.

Hoe zit dat met die laatste kilometer?
Ik zeg altijd: vanuit je luie stoel bestellen, is vanuit je luie stoel leveren. En wat ze ook beloven: niemand doet het. Een paar concepten van de last mile komen wel in de buurt, maar dan moet bijvoorbeeld de buurvrouw het bezorgen of moet je het bij de buurvrouw ophalen. Dat is dus niet vanuit je luie stoel op het moment dat jij dat wil.

Hoe kijken de grote koeriersdiensten tegen Wuunder aan?
Zij zien ons als een bedrijf dat in een stuk van de markt zit waar ze zelf minder makkelijk kunnen bewegen. De kleinere MKB’ers zijn voor hun altijd wat problematisch, omdat dat veel inspanning kost en relatief weinig oplevert. Ze zien ons niet als bedreiging. De meesten kijken mee en vinden het interessant om in de gaten te houden wat er gebeurt.

Is een eigen start-up hard werken?
We zeggen wel eens tegen elkaar: in het verleden was het werken redelijk pittig, maar blijkbaar kan het nog pittiger. We werken gewoon elke dag. Maar dat maakt me niks uit, joh. Het is ons eigen bedrijf. Als het niet leuk zou zijn, zou ik het niet doen en dan hou je het ook niet vol.

En je sociale leven? Daar maak je gewoon tijd voor. Als je drie kinderen hebt, trekken ze bovendien vanzelf een keer aan je mouw. We zorgen ervoor dat we daar op zaterdag en zondag wel tijd voor maken. Zondag ben ik altijd bezig met factureren en kijken hoe we er financieel voor staan. Dat doe ik dan ’s ochtends, nog voor we met zijn allen aan het ontbijt zitten.

En hoe staat Wuunder er financieel voor?
Laat ik zeggen dat we keurig conform planning lopen. Als het zo door blijft gaan, hebben we een mooi jaar qua omzet en is iedereen dik tevreden.

Waar staat Wuunder over vijf jaar?
Dan hopen we de Uber van de logistiek te zijn, dat is de ambitie. Het is een schaalbaar model, dus de grens over gaan is iets wat ons absoluut voor ogen staat.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Wekelijks het beste van Metro in je mailbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
‘We werken elke dag, maar maakt me niks uit’
Sluiten