Mario Wisse
Mario Wisse Nieuws 5 apr 2017 / 06:15 uur

Vliegtuigpersoneel over wangedrag en vlieg-tuig

Vorig jaar waren er 985 meldingen van wangedrag van vliegtuigpassagiers ten opzichte van ruim 700 een jaar eerder. Naar aanleiding van de meest recente cijfers vroeg Metro actief en voormalig personeel van vliegmaatschappijen naar hun ervaringen.

Melle van der Heide, voormalig grondsteward KLM
„Tijdens een van mijn eerste werkdagen bij KLM misten we nog een Nederlandse man voor een vlucht naar New York. Nadat ik hem had omgeroepen en we hadden gewacht, was het tijd om de jetway (de vliegtuigslurf) van het toestel te halen. Alles was in gereedheid gebracht voor vertrek toen die man ineens aan de balie tegen mijn collega’s stond te schreeuwen. Nadat hij enigszins was gekalmeerd kon hij worden omgeboekt naar de volgende New York-vlucht. Maar ook bij die vlucht verscheen hij niet. Nadat ik de papieren in orde had gemaakt, de jetway had losgekoppeld en weer terugkwam bij de gate, stond hij daar opnieuw te tieren. Toen hij mij in de gaten kreeg, gooide hij zijn jas en trolley aan de kant en kwam met gebalde vuisten op me afgerend. Want het was mijn schuld dat hij zijn vluchten had gemist. Hij schold me uit en sloeg me in mijn gezicht. Vervolgens heb ik hem tegen de grond gewerkt, klem gezet en gewacht op de marechaussee. Nadat hij was afgevoerd ging ik met een beurs gezicht en een kapotte stropdas door naar de volgende vlucht.”

Nederlandse stewardess met 18 jaar ervaring die anoniem wil blijven.
„Ik heb een keer een dame in het vliegtuig gehad met een psychose die bovendien onder invloed was van alcohol en medicijnen. Die heeft ons zeven uur lang beziggehouden. Ze schreeuwde, schuimbekte, schopte collega’s en veroorzaakte paniek bij de andere passagiers. Uiteindelijk moesten we haar vastbinden. Na de landing is ze afgevoerd door de marechaussee. Met zo iemand aan boord komt het personeel nauwelijks aan zijn andere taken toe. We zijn allemaal getraind op conflictbeheersing en hebben een zesde zintuig. Voor vertrek houden we de passagiers al in de gaten. Ook houden we in de smiezen wie wat drinkt, want een groot deel van het wangedrag aan boord is alcoholgerelateerd. Maar we weten natuurlijk niet hoeveel er al gedronken is voordat iemand het vliegtuig instapt.”

Annette Groeneveld, senior-purser bij KLM en voorzitter Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC)
„Wat me is bijgebleven qua incidenten afgelopen jaar? De KLM-piloot die door een passagier werd gestoken met een scherp voorwerp. En de steward, ook van KLM, die op weg naar Noord-Amerika is geslagen en in zijn oor is gebeten. Er is veel gebeurd. Van verbaal geweld tot fysieke agressie en alles wat daar tussen zit. Ieder jaar trekken we aan de bel. Wij zouden graag zien dat luchthavens en ook Den Haag mee zouden helpen bij preventie. Heel veel incidenten zijn het gevolg van middelengebruik en beginnen vaak op het vliegveld. Ik vind niet dat je vanwege 985 gekken miljoenen passagiers moet duperen met bijvoorbeeld een alcoholverbod aan boord van een vliegtuig. Dat zou ook een schijnoplossing zijn. Het probleem is dat mensen vaak al veel te veel ophebben wanneer ze aan boord komen. Als je een marsreep koopt, moet je je boardingpass laten zien. Als je in de kroeg op Schiphol vijf biertjes koopt, hoeft dat niet. Dat is raar.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Vliegtuigpersoneel over wangedrag en vlieg-tuig
Sluiten