‘Mijn product is op de gekste plekken geweest’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F03%2F45a7f8a07d982c88b0d985ef3d869e05-1490794192.jpg)
In ‘het gezicht achter de start-up’ leren we de personen kennen achter verschillende initiatieven. Wat beweegt hen? Hoe hebben ze hun idee in de markt weten te zetten? En hoe zien zij de toekomst van hun start-up? In aflevering 6: de man achter start-up Sail Video System.
De ontmoeting met start-upoprichter Thijs Vrij vindt plaats in zijn woning in Haarlem. Daar heeft hij namelijk ook zijn werkplek. Wanneer we hem ontmoeten is ook zijn vrouw aanwezig: „We hebben gelukkig genoeg ruimte”, reageert zij wanneer wij vragen wat ze ervan vindt dat haar man een groot deel van de benedenverdieping als werkplek heeft ingericht.
Kun je kort iets over je achtergrond vertellen?
Mijn naam is Thijs Vrij en ik ben eigenlijk sinds 1989 werkzaam geweest in de Nederlandse filmwereld als producer en opnameleider. Jarenlang heb ik als freelancer veel commercials gemaakt voor grote internationale reclamebureaus.
Waarom opeens verandering?
Na een jaar of 25 werd het allemaal heel veel politiek. Er was minder budget en minder ruimte voor de leuke, grote commercials van begin jaren 90.
Nadat de GoPro net uit was gekomen, kreeg ik al snel een ideetje in mijn hoofd. De GoPro was hartstikke leuk, maar je zag altijd alleen maar wat je zelf zag en niet degene die met de sport bezig was. Ik dacht: dat moet anders kunnen. Ik ben zelf kitesurfer en daarbij heb je al een trapeze om. Op een dag heb ik daar een vlaggenmasthouder aan vast geschroefd, een bezemsteel erin gestoken en een camera eraan gehangen. Dat werkte en zo was een idee geboren.
Zo ontstond Sail Video System en de 3rdPersonView camera mount.
Je had al vrij snel een eerste prototype ontwikkeld. Hoe toen verder?
Eerst heb ik mensen benaderd die al veel met GoPro-camera’s en YouTube-video’s bezig waren met extreme sporten. Een voorbeeld is Abe Kislevitz , die veel skifilms maakte die goed werden bekeken. Een ander was Mic Bergsma, een wakeboarder uit Texas. Ik heb hen gemaild met de vraag of ze het eens wilden uittesten. Dat vonden ze heel leuk en de resultaten waren ook heel erg goed.
Toen dacht ik: hoe ga ik dit in de markt zetten? En is er überhaupt wel een markt? Toen ben ik gaan kijken naar crowdfundplatformen en heb ik het prototype op Kickstarter geplaatst. Wat schetste vervolgens mij verbazing: alle tech- en camerablogs gingen erover schrijven: engadget, techradar, mashable. En opeens kwamen mensen uit meer dan 100 landen op mijn kickstarterproject die zeiden: ik wil dat ding wel hebben!
Wat was je doel op kickstarter?
Ik had het ingeschat op ongeveer 10.000 pond. Ik wilde het kleinschalig houden. Dat doel heb ik ruim gehaald: 16.000 of 17.000 pond. En toen moest ik gaan leveren. Dat is iets waar veel mensen die kickstarter gebruiken tegenaan lopen, maar ik had het product eigenlijk al klaar. Twee weken na afloop van het project ben ik gestart met uitleveren.
Uiteindelijk denk ik dat het in mijn voordeel heeft gewerkt dat het project wel succesvol was, maar niet extreem succesvol. Daardoor kon ik de vraag aan.
Op welke problemen stuit je als je opeens moet leveren?
De montage deed ik hier thuis en dat doe ik nog steeds. Dat gaf dus weinig problemen. Waar ik wel tegenaan liep is dat als je met luchtvracht verstuurt, je betaalt voor volume en niet voor gewicht. Ik had net een mooie doos laten maken met bedrukkingen waar de mount inpaste. Toen leerde ik dat als je je product verstuurt in een standaardverpakking van FedEx, je alleen betaalt voor het nettogewicht. Zo kon ik enorm besparen op de verzendkosten.
Wat voor mij het lastigst was, was hoe ik het product goed in de markt kreeg en dat is nog iets waar ik veel mee bezig ben. Hoe krijg je het product zichtbaar bij de juiste mensen.
Ja, want niet iedere GoPro-gebruiker heeft de 3rdPerson Mount?
Nee, het idee begon als selfiestick voor GoPro-gebruikers. Daar had ik meer van verwacht qua markt. Maar door het product iets aan te passen en door te ontwikkelen is het nu ook te gebruiken voor zwaardere camera’s, zoals een Sony A7 en de meeste soorten videocamera’s die in 360 graden filmen.
Paul Trillo, een Amerikaanse regisseur, besloot voor een campagne Sail Video System te gebruiken. Daar is ook een leuke making off video van gemaakt. Dat is opgepakt door NoFilmSchool, een blog dat veel schrijft over ontwikkelingen in film. Daarin zat ook een leuke link naar mijn website, en zo zat ik opeens in de filmmakershoek. Nu gebruiken Al Jazeera, GoPro, Red Bull, Discovery Channel, National Geographic, CNN en nog veel meer het.
Hoe zie je de toekomst van het product voor je?
Aanvankelijk dacht ik dat het een levensduur van twee jaar zou hebben en daar zitten we al ruim overheen. De ontwikkeling in de markt gaat zo hard en ik kan daar steeds op in spelen met dat product van mij. Dat pas ik iets aan zodat het weer meegaat met nieuwe lichting camera’s en mogelijkheden.
Wat maakt je het meest trots?
Toen de GoPro uitkwam met Hero3 was er een shot van Kevin Richardson (‘the Lion Whisperer’) en een leeuw die tegen hem aanspringt. Normaal kan je dat niet filmen. Sail Video System is op de gekste plekken is geweest: van bovenop de Himalaya tot onderin een actieve vulkaan. Ik vind het gaaf dat een ideetje wat je hebt toch zo bepalend kan zijn voor het type shot of beeldvorming.
Ik vind het ook tof dat grootheden uit de extreme sporten ermee bezig zijn geweest, en dat dat uit mijn kamertje komt. Miljonair ga ik er niet mee worden, maar dat grootheden mijn product gebruiken, vind ik het mooist van allemaal.