Jessica Heijmans
Jessica Heijmans Nieuws 23 mrt 2017 / 15:12 uur

Hoe snel reageert de politie op spoedmeldingen?

40 per uur, 952 per dag en meer dan 347.000 in totaal. In 2016 kreeg de politie weer vele spoedmeldingen binnen. De vraag is echter: hoe snel reageren agenten op deze meldingen?

De politie meldt op woensdag dat agenten gemiddeld in 84 procent van alle spoedmeldingen binnen 15 minuten aanwezig zijn. In het merendeel van de gevallen was dit zelfs tussen de 3 en 10 minuten.

Hoge lat

Ondanks het hoge gemiddelde is de politie nog niet tevreden. Het percentage is namelijk gelijk aan vorig jaar, terwijl het korps er naar streeft om in 90 procent van alle spoedmeldingen binnen 15 minuten ter plekke te zijn. Waarom ze de lat zo hoog leggen? „We zijn ambitieus. Geen streefwaarde is geen optie. Daarmee geven we burgers het signaal dat we reactietijden niet belangrijk vinden”, aldus politiechef Oscar Dros.

Grote variaties: van 46 tot 95 procent

Vaak wordt de 90 procent wel gehaald in steden, maar niet in dunbevolkte gebieden. De verschillen tussen de gemeenten zijn dan ook best groot. In Baarle-Nassau en Terschelling wordt de 50 procent niet gehaald, in Schiermonnikoog, Winsum en Noord-Beveland maar net, terwijl in onder meer Veenendaal, Zeist en Oud-Beijerland in ongeveer 95 procent van de gevallen de politie binnen 15 minuten aanwezig is.

Deze cijfers staan echter niet per se in verband met de huisvesting van de politie. „Het lijkt logisch dat reactietijden achteruit gaan als er een politiebureau dichtgaat”, stelt Drost. „Maar er rijdt altijd noodhulp rond. En we kunnen dus net zo goed in de buurt rijden. Het moet helder zijn dat we niet met zijn allen op het bureau zitten te wachten tot er een spoedmelding komt.”

Haalbaarheid streefpercentage

Dros liet in zijn eigen eenheid, Noord-Nederland, onderzoeken wat er moet worden gedaan om tot de 90 procent te komen, en dat lijkt nog best moeilijk. Om dit te bereiken moeten 500 politiemensen uit andere taakvelden worden verplaatst naar noodhulp en dat betekent dat andere taken blijven liggen.

Toch blijft het korps kijken hoe het percentage kan worden verhoogd, door bijvoorbeeld procedures op meldkamers aan te scherpen en in gesprek te gaan met het regionale en lokale gezag om samen te bepalen waar het misgaat en wat er aan kan worden gedaan. „Is het bijvoorbeeld redelijk om een noodhulpauto te schrappen omdat hij ingezet moet worden voor de begeleiding van een wielerronde? Zie de consequenties in van bepaalde beslissingen”, aldus Dros.

Ten slotte stelt de politiechef dat het ook mogelijk is dat in gemeenten waar de gemiddelde reactietijd hoger ligt, agenten in zeer bepalende (levensbedreigende) situaties wél altijd snel aanwezig waren. „Want ik weet dat onze mensen de stenen eruit rijden als de nood aan de man is. Misschien waren we dan later bij een inbraakalarm of heterdaad. Heb het erover!”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Hoe snel reageert de politie op spoedmeldingen?
Sluiten