Irene van den Berg
Irene van den Berg Nieuws 15 feb 2017 / 10:00 uur

Zo probeert de bank foute overboeking te voorkomen

Banken gaan bij overboekingen controleren of het rekeningnummer klopt met de ingevulde naam. Vijf vragen en antwoorden over verkeerde overboekingen.

Wat gaat er veranderen?

Banken gaan binnenkort bij een overboeking checken of het IBAN-nummer klopt met de naam van de begunstigde. Wijkt de naam een beetje af, dan krijg je de naam te zien die bij het rekeningnummer hoort. Is het verschil groot, dan komt er een waarschuwing in beeld. Het is vervolgens aan jou wat je daarmee doet. De IBAN-naamcheck is ontwikkeld door de Rabobank, die hem vanaf het tweede kwartaal van dit jaar invoert. De andere banken volgen later.

Gaat het dan zo vaak mis?

Ja, maandelijks worden er zo’n 1300 verkeerde overboekingen gedaan, zo blijkt uit recent onderzoek van de Consumentenbond en Betaalvereniging Nederland. Een fout in het adresboek is de belangrijkste reden voor een vergissing. De verkeerde naam is geselecteerd of het rekeningnummer klopt niet meer. In sommige gevallen is er sprake van fraude: criminelen maken een factuur na en veranderen het rekeningnummer in dat van henzelf. Typfouten komen niet vaak meer voor. Dat komt door het controlegetal in het rekeningnummer. Dat is uniek per IBAN.

Ben je geld kwijt bij een verkeerde overboeking?

In principe niet. Het gaat hier namelijk om een zogeheten ‘onverschuldigde betaling’: er is geen reden voor de betaling en er staat ook niets tegenover. Het gaat duidelijk om een vergissing en daarom mag de ontvanger het geld niet houden. Maar heeft de ontvanger het geld direct gebruikt, en kan hij het – bijvoorbeeld vanwege andere schulden – niet meer terugbetalen, dan loop je het risico dat je achteraan moet sluiten in de rij van schuldeisers. Bovendien moet je de fout wel op tijd ontdekken. Als je geen actie onderneemt, wordt het geld na dertien maanden eigendom van de ontvanger.

Wat kan ik doen als ik een vergissing heb gemaakt?

Je moet dan contact opnemen met je eigen bank voor de Procedure Onverschuldigde Betaling (POB). Is de ontvanger rekeninghouder bij dezelfde bank, dan kan de bank het geld eenvoudig terugvorderen. Heeft de ontvanger het geld er al doorheen gejaagd en werkt hij niet mee, dan kan de bank het bedrag in het uiterste geval verrekenen met zijn inkomsten.

Bankiert de ontvanger bij een andere bank, dan is het gecompliceerder om de vergissing te herstellen. Jouw bank licht dan de bank van de ontvanger in, die op er op haar beurt op zal aandringen dat deze het geld terug overmaakt. Als de ontvanger daar niet op reageert, dan zal de bank zijn adresgegevens ter beschikking stellen zodat je hem kunt aanschrijven. In het uiterste geval is een gang naar de rechter nodig om je geld terug te krijgen.

Kan ik straks nog gebruikmaken van de procedure als ik een waarschuwing heb genegeerd?

„Als jij aannemelijk kunt maken dat het gaat om een vergissing, en je vraagt de bank om hulp, dan krijg je die gewoon”, stelt woordvoerder Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland. De Procedure Onverschuldigde Betaling blijft sowieso gewoon bestaan. Want de IBAN-naamcheck helpt bijvoorbeeld niet als je een verkeerde ‘Jansen’ in je adresboek aanklikt. Het blijft dus oppassen geblazen.

Adresboekfouten

De Consumentenbond wil dat de banken meer ondernemen tegen adresboekfouten, zoals:

– Stoppen met de heruitgifte van vervallen IBAN’s;
– Het verwijderen van heruitgegeven IBAN’s uit de adresboeken;
– Het aanpassen van de opmaak van de adresboeken, bijvoorbeeld door meer met contrast te werken.

Stelling

Banken moeten meer doen om vergissingen bij overboeken te voorkomen. Alleen een IBAN-naamcheck is niet voldoende. Praat mee op Twitter onder vermelding van #metrogeld

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Zo probeert de bank foute overboeking te voorkomen
Sluiten