Confy: Goed netwerk is oplossing voor buurtproblemen

In ‘de man achter de start-up’ leren we de personen kennen achter verschillende initiatieven. Wat beweegt hen? Hoe hebben ze hun idee in de markt weten te zetten? En hoe zien zij de toekomst van hun start-up? In aflevering 2: de man achter start-up confy.

Voor een gesprek met confy-oprichter Hans Willemse strijken we neer in Utrecht. Op Vredenburg werkt hij daar een of twee keer per week in The Social Impact Factory, een plek waar organisaties, sociaal ondernemers en initiatieven ondernemende oplossingen creëren voor maatschappelijke vraagstukken.

Zo jong als zijn bedrijf is, zo lang loopt de 53-jarige Hans zelf al mee. Ruim vijfentwintig jaar was hij werkzaam in onder meer retail, IT en logistiek, bij grote internationale bedrijven als Campina, Capgemini en Ahold.

Waarom opeens voor jezelf beginnen?

Twee jaar geleden besloot ik: ik ga niet meer voor een groot bedrijf werken, maar ga aan de slag met de ideeën die ik in mijn hoofd heb. Ik heb altijd gehad dat ik eens in de zoveel tijd weer wat nieuws wil doen. Na een aantal jaar in een bepaalde functie, kom ik op een punt dat ik wel weer zin heb om wat nieuws te doen.

Voor mezelf beginnen was een spannende stap, maar tegelijkertijd heb ik me de afgelopen periode kostelijk vermaakt. Je leert weer ontzettend veel. Je komt met allerlei nieuwe mensen in aanraking en je krijgt te maken met vraagstukken waar je nog nooit eerder mee te maken hebt gehad.

En zo ontstond confy. Wat doet confy eigenlijk?

Mensen beginnen zich in toenemende mate zorgen te maken over alle bezorgbusjes die in de buurt rijden. Met name wat dat betekent aan verkeersonveiligheid, voor bijvoorbeeld schoolgaande kinderen. In Nederland worden ongeveer een miljoen pakketjes per dag bezorgd. In de komende jaren zullen we naar verwachting toegroeien naar zo’n 2 miljoen pakketjes per dag. Langzamerhand neemt ook de ergernis toe over de organisatie daarvan. Nu kan het gebeuren dat er twee of drie keer per dag wordt aangebeld en er op een goed moment tien pakketjes op de mat liggen. Mensen vinden dat het zulke vormen begint aan te nemen dat ze het niet meer willen.

Confy is een platform waarbij mensen dit praktische probleem met elkaar kunnen oplossen doordat ze via een app met elkaar verbonden zijn. In confy kunnen buurtgenoten netwerken vormen met elkaar en pakketten voor elkaar ontvangen. De bezorger heeft een eigen app waarmee hij direct kan zien of de klant het pakketje kan ontvangen en waar hij terecht kan als dat niet het geval is. Op die manier staat de bezorger veel minder voor een dichte deur, wordt veel tijd en geld bespaard en is er sprake van uitstootreductie.

Momenteel draaien we een proef in en met de gemeente Utrecht en Greendeal ZES. De app is dus nog niet overal te gebruiken.

Wat maakt Confy uniek?

In het distributieproces gaat het vaak over ‘the last mile’, het laatste stukje. Er zijn meerdere initiatieven gaande om dit probleem op te lossen. Zo kun je alternatieve afleveradressen opgeven, zijn er afhaalpunten, en worden lockers (kluisjes) in een woonwijk geplaatst. Wat je ziet is dat bij veel van deze oplossingen weer een bedrijfsmiddel of bedrijfsactiviteit wordt toegevoegd. Dat kost geld en daar willen die bedrijven dan weer geld voor hebben. Wij zeggen: we kunnen dat in de buurt makkelijk met elkaar oplossen.

Daarnaast zijn veel oplossingen slechts deeloplossingen. Zo kun je bijvoorbeeld een pakketje van bol.com ophalen bij een AH-filiaal, maar dat geldt weer niet voor je pakketje van alle andere webshops. Confy biedt wel een totaaloplossing.

Jullie hebben in eerste instantie zelf voor de benodigde investering gezorgd. Als je zelf geen zak met geld hebt, lukt het dan wel om een start-up te beginnen?

Er is veel meer mogelijk voor de startende ondernemer dan veel mensen weten. Zo zijn er zat financieringsmogelijkheden en andere ondersteuning om je op weg te helpen. Het probleem is alleen dat het niet makkelijk is je weg daarin te vinden.

Daar zit wel een probleem. Er zijn heel veel mensen in dit land met heel veel goede ideeën die een enorme bijdrage kunnen leveren aan economische groei of de houdbaarheid van de maatschappij. Maar het komt er niet uit. Ik denk dat het makkelijker kan worden gemaakt voor startende ondernemers. Bovendien denk ik dat we in ons onderwijssysteem ook te weinig doen om zelf ondernemen te stimuleren, terwijl dat echt heel gaaf en tof is.

Tegen welke problemen loop je aan als bedenker van een start-up?

Een belangrijk punt is dat je zelf denkt een geniaal idee te hebben, maar dat er feitelijk nog niemand op je zit te wachten. Zoals eerder aangegeven zijn er veel initiatieven op het gebied van ‘the last mile’. Je zal jouw toegevoegde waarde aan de klant moeten uitleggen. Bezorgdiensten en webshops willen vaak eerst resultaat zien voordat ze met je willen samenwerken. Het advies is dan ook: luister goed en hou vol, hou vol, hou vol.

Als start-up heb je genoeg momenten dat je denkt dat het niet gaat werken, maar je moet toch volhouden. Daarbij is het belangrijk dat je de meeste tijd en aandacht besteedt aan de klant. Als zij je product gaan gebruiken, komt er namelijk een moment dat de rest van de wereld ook om gaat.

Waar zie je confy over 10 jaar?

Dan zie ik in ieder geval een wereld voor me waarin confy de oplossing is voor het laatste deel van het afleverproces, zodat we dit samen makkelijker, veiliger en schoner maken. Niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten. Daarnaast zie ik dat niet alleen voor me met pakketjes, maar ook voor andere problemen die we met elkaar kunnen oplossen doordat we beter met elkaar verbonden zijn.

Meer weten? Kijk op www.myconfy.com.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Confy: Goed netwerk is oplossing voor buurtproblemen
Sluiten