Lisa Vermeij
Lisa Vermeij Nieuws 6 jan 2017 / 08:10 uur

Leerlingen presteren slechter door luchtvervuiling

Volgens Belgisch onderzoek scoren leerlingen slechter op de dagen dat er meer luchtvervuiling rond hun school hangt. Kinderen presteren minder goed op de dagen dat de lucht erg vervuild is.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Belgische wetenschappers van onder meer de Universiteit Hasselt. De onderzoekers gingen op verschillende dage langs bij drie Vlaamse basisscholen, scholen waar geen specifieke problemen zijn met luchtvervuiling. Volgens professor milieu-epidemiologie Tim Nawrot zijn de concentraties daar lager dan in de echte stedelijke gebieden. „Elke dag zie je een variatie in luchtvervuiling, voornamelijk door het weer. Wanneer er meer vervuiling was, zagen we bij de schoolkinderen een afname in prestatievermogen,” zegt de professor aan De Morgen.

Luchtkwaliteit heeft cognitieve gevolgen

De verschillen zijn subtiel, maar zeker niet onbelangrijk. „Zelfs al gaat het om gemiddeldes, we kunnen niet ontkennen dat de luchtkwaliteit cognitieve gevolgen heeft," aldus Tim Nawrot. Volgens de professor moet er in de Vlaanderen dringend maatregelen worden genomen, vooral omdat de onderzoeken nu nog zijn gedaan in steden waar relatief weinig verontreiniging was.

De onderzoekers keken zowel naar de luchtvervuiling in de buurt van de klas als naar die in de buurt waar de kinderen wonen. Kinderen die wonen in een omgeving met een iets slechtere luchtkwaliteit deden het nog slechter op de aandachtstesten.

Volwassene

Uit een eerdere recente studie van het Steunpunt Milieu en Gezondheid kwamen wetenschappers tot een zelfde soort conclusie. Onderzoekers onderzochten de urine van volwassene die blootgesteld waren aan verkeersgerelateerde luchtverontreiniging. Ook uit dit onderzoek kwam naar voren dat volwassene een kortere aandachtspanne hadden, als er veel luchtvervuiling was.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Leerlingen presteren slechter door luchtvervuiling
Sluiten