Jurgen van der Hoeven
Jurgen van der Hoeven Nieuws 25 jan 2017 / 08:02 uur

Hoe zit het nu met de Duitse tol?

Al enige tijd gaan er verhalen dat in Duitsland binnenkort tol moet worden betaald. De plannen van onze Oosterburen stuiten echter op nogal wat weerstand. Woensdag komen in Brussel elf landen bij elkaar om over de zaak te praten.

1 Wat wil Duitsland?

Het plan is dat je een vignet moet hebben als je in Duitsland de snelweg opgaat. Deze hoef je niet ouderwets op je voorruit te plakken. De vignet is online te koop en wordt gekoppeld aan je kenteken. De Duitse autoriteiten kunnen door het scannen van kentekens controleren of er is betaald.

Duitsland wil dat er op de snelwegen tol wordt geheven. Aanvankelijk was het plan om Duitsers te compenseren voor de tolheffing door de wegenbelasting te verlagen, maar dat stuitte op het nodige verzet vanuit de Europese Unie.

Vervolgens paste Duitsland de plannen aan waardoor het op 1 december 2016 tot een akkoord kwam. Duitse weggebruikers worden nog altijd gecompenseerd, maar de Europese Commissie ging dit keer wel akkoord, omdat bij de nieuwe regeling de korting hoger uitvalt naarmate een auto milieuvriendelijker is.

Aanvankelijk wilde Duitsland zelfs tof heffen op alle wegen. Foto: ANP.

2 Wat gaat dat kosten?

Daarover is nogal wat onduidelijkheid, maar eerder deze maand kwam naar buiten dat de tolbedragen hoger worden dan verwacht. Het duurste tiendagenvignet zal geen 20, maar 35 euro kosten, en de kosten van een tweemaandsvignet loopt op van 40 naar maximaal 50 euro. Dat zou volgens Suddeutsche Zeitung in een nieuw wetsvoorstel staan dat deze week uitkomt.

Hoeveel tol je precies betaalt, hangt af van de auto waarin je rijdt. Bestuurder van schone auto’s hoeven minder te betalen.

Met de constructie verwacht de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt jaarlijks 36 miljoen euro binnen te halen.

Alexander Dobrindt. Foto: epa.

3 Per wanneer wordt er tol geheven?

Aanvankelijk was het plan om per 1 januari 2016 tol te gaan heffen. Dat is niet doorgegaan, mede doordat er vanuit verschillende hoeken weerstand was tegen het plan.

Volgens de ANWB zal de invoering van de tol niet voor 2018 gaan plaatsvinden.

4 Hoe reageren omliggende landen daarop?

Niet bepaald blij. CDA-Europarlementariër Wim van de Camp reageerde vorige week woedend toen hij de tarieven hoorde: „Als ze Europa om zeep willen helpen, dan moeten ze dit vooral doorzetten", brieste hij.

Ook Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft aangekondigd er alles aan te willen doen om de invoering van een tolvignet in Duitsland tegen te houden. Op 1 december kondigden Nederland en Oostenrijk aan naar de Europese rechter te stappen als het Duitse tolplan doorgaat. Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt de tolheffing in Duitsland oneerlijk en ook de ANWB is tegen.

In het eerdere plan werd Duitsland verweten Duitsers voor te trekken ten opzichte van buitenlanders. Met het nieuwe plan zou geen sprake meer zijn van ‘discriminatie’, omdat de mate van compensatie afhangt van hoe zuinig de auto is waarin wordt gereden. Minister Schultz is het daar echter niet mee eens: „Die zorgen kunnen alleen worden weggenomen door de tol niet in te voeren."

Melanie Schultz. Foto: anp.

5 Wat kan de tolplannen nog dwarsbomen?

Direct nadat Duitsland tot een akkoord was gekomen met de EU, kondigden Nederland en Oostenrijk aan naar de Europese rechter te stappen als Duitsland de tolplannen in praktijk brengt. Ook België en Denemarken overwegen juridische stappen.

Woensdag komt in Brussel een alliantie bij elkaar die tegen de Duitse tolplannen is. De Oostenrijkse minister van Transport Jörg Leichtfried kondigde die bijeenkomst eerder al aan. Naast Oostenrijk zijn ook Frankrijk, Luxemburg, Nederland, België, Denemarken, Polen, Tsjechië, Hongarije, Slowakije en Slovenië bij het overleg aanwezig.

Bovendien vinden in het najaar van 2017 nog verkiezingen plaats voor het Duitse bondskanselierschap. Niet alle Duitse partijen zijn voorstander van invoering van tol. Zo maakte Hannelore Kraft (SPD), minister-president van deelstaat Noordrijn-Westfalen, tegenover Mark Rutte al eens kenbaar niets te voelen voor de tolheffing. Zij is van mening dat buren elkaar geen geld afhandig horen te maken. Bovendien twijfelen veel politici eraan of het plan echt zoveel geld oplevert als wordt verwacht.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Metro bezorgt je iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun. 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Hoe zit het nu met de Duitse tol?
Sluiten