Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 16 dec 2016 / 09:52 uur

‘Trouw’ zijn kost ons bijna 1000 euro per jaar

De gemiddelde consument in Nederland is jaarlijks bijna duizend euro te veel kwijt aan zaken als gas en licht, internet, mobiel abonnement en verzekeringen.

Trouw zijn aan instanties levert je vaak niks op. Sterker nog, je dupeert jezelf er over het algemeen mee. Door te shoppen en regelmatig over te stappen, valt jaarlijks zo’n 960 euro te besparen.

Deze berekening maakt Ben Woldring voor Metro. Al ruim 17 jaar vecht hij namens consumenten een verbeten strijd tegen te hoge prijzen. Op zijn dertiende startte hij de vergelijkingssite Bellen.com waarmee telefoontarieven kunnen worden vergeleken. Te veel betalen vond de jonge Ben onzin. En velen met hem, want de site werd een doorslaand succes.

Zorgverzekering

Inmiddels zijn we 9 vergelijkingssites verder en heeft hij een bloeiend bedrijf, de Bencom Group. Met zijn nieuwste aanwinst Poliswijzer.nl probeert Woldring mensen te helpen de juiste en goedkoopste zorgverzekering te vinden.

„Bellen.com was een uit de hand gelopen schoolopdracht. Als klein jochie vond ik het al mooi om van niets, iets te maken. Ik zag vervolgens een oproep bij VARA’s KASSA dat ze een item wilden gaan maken over goedkoper bellen. Aangezien ik op dat moment de site net live had gezet, had ik ze een mailtje gestuurd om ze daarop te wijzen. Ik werd uitgenodigd voor het programma en vanaf toen is het snel gegaan. Ik mocht presentaties gaan geven in binnen- en buitenland, nam de eerste medewerkers aan en al snel lanceerden we nieuwe vergelijkingssites als Internetten.nl en Gaslicht.com.”

Hoe verandert het succes op die leeftijd je leven?

„Ik weet nog goed dat ik op mijn vijftiende werd gevraagd om in Monaco te spreken. Dat doet natuurlijk wel wat met je, helemaal op zo’n jonge leeftijd. Daarnaast zat ik als dertienjarige al te onderhandelen met directeuren van grote bedrijven. Dat vormt je wel. Toch ben ik als nuchtere Groninger opgevoed. Ik vond het ook mooi om de dingen te doen die mijn leeftijdsgenootjes ook deden. In plaats van op een dure scooter, bleef ik toen gewoon op de fiets naar school gaan.”

Vanwaar die gedrevenheid om prijzen te vergelijken?

„Ik vind het belangrijk dat men keuzevrijheid heeft en daar optimaal van kan profiteren. Het beantwoordt aan mijn gevoel voor rechtvaardigheid. Prijsstijgingen voor de consument zijn nooit leuk. De premies voor de basis zorgverzekering stijgen per 1 januari met gemiddeld 7,5 procent, maar met een slimme overstap kun je dat toch grotendeels vermijden. Op Poliswijzer.nl zien we de laatste dagen een topdrukte, waaruit blijkt dat steeds meer Nederlanders ontdekken dat een overstap loont.”

Dat is toch eigenlijk raar, trouwe klanten worden nauwelijks beloond.

Klopt. Dat is ook vreemd. Op Gaslicht.com zie je bijvoorbeeld dat je bij een jaarlijkse overstap van energieleverancier 300 euro kunt besparen in een paar clicks. Ga je je huidige energiecontract verlengen, dan blijft je voordeel meestal maar beperkt tot zo’n 100 euro. Eneco vormt hierop sinds kort de uitzondering en heeft op dit moment een actie bij ons in de vergelijker staan, waarbij de ruim 200 euro welkomstpremie ook wordt uitgekeerd aan bestaande klanten die hun contract met een jaar verlengen. Wat mij betreft een voorbeeld dat door meer leveranciers gevolgd mag worden.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
‘Trouw’ zijn kost ons bijna 1000 euro per jaar
Sluiten