Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 28 dec 2016 / 15:05 uur

Ineens ben je totaal onschuldig een ‘wanbetaler’

Je wilt iets bestellen bij een webwinkel, maar moet ineens vooraf al betalen. Of je wilt een abonnement afsluiten bij een telecomprovider, maar die weigert je. Waarom? Je hebt immers nog nooit iets fout gedaan en altijd keurig alles betaald.

Grote kans dat je slachtoffer bent geworden van gesnuffel in je persoonlijke gegevens. Er zijn namelijk speciale instanties die voor bedrijven deze gegevens verzamelen. Dat willen steeds meer bedrijven, om zodoende klanten beter te helpen en om nieuwe klanten te winnen. Of om de kredietwaardigheid van klanten te checken. De gegevens kunnen dus ook worden gebruikt om mensen uit te sluiten. En hierbij gaat het vaak mis.

Meldpunt

Op het meldpunt De dupe van je data van de Consumentenbond hebben zich in korte tijd tientallen mensen gemeld die in de problemen zijn gekomen doordat er gegevens boven water zijn gekomen die vaak helemaal geen betrekking hebben op de koopkracht van de gedupeerden, maar wel in hun nadeel worden uitgelegd.

Deze mensen worden geweigerd bij bepaalde instanties omdat ze volgens hen in een ‘risicoprofiel’ vallen. Of ze moeten ineens honderden euro’s vooruit betalen bij het afsluiten van een energiecontract omdat hun adres een verdachte postcode heeft, terwijl ze toch echt altijd netjes de rekeningen betalen. Bedrijven nemen deze beslissingen op basis van informatie die ze over de gedupeerden hebben gevonden in allerlei data.

Vorige bewoner

Als deze consumenten om opheldering vragen, blijken ze een ‘kredietrisico’ te vormen. Omdat ze in een wijk wonen met relatief veel wanbetalers, omdat een vorige bewoner van hun huis betalingsproblemen had of omdat ze jaren geleden een keer een rekening die niet klopte niet hebben betaald. Uit de meldingen blijkt ook dat gedupeerden vaak helemaal geen duidelijkheid krijgen of van het kastje naar de muur worden gestuurd als ze uitleg vragen over een afwijzing of een hoge borgsom.

Bedrijven baseren een lage kredietscore grotendeels op het oordeel van zogenoemde externe handelsinformatiebureaus. Om beter inzicht te krijgen in hun werkwijze gaat de Consumentenbond deze bureaus om uitleg vragen. De bond heeft tevens de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) geïnformeerd over de klachten over energiebedrijven die een hoge borgsom vragen. De ACM houdt deze waarborgsommen in de gaten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Ineens ben je totaal onschuldig een ‘wanbetaler’
Sluiten