Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 30 nov 2016 / 13:56 uur

Rij-instructeurs van politie boos en kappen ermee

De rijdocenten van de Nederlandse Politieacademie voelen zich niet serieus genomen en willen meer waardering voor hun werkzaamheden en de gevaren die zij daarbij lopen. Daarom hebben ze met onmiddellijke ingang hun werkzaamheden op straat stilgelegd. Ze geven alleen nog theorieles in de klas.

In de functieomschrijving van de docenten staat dat zij een gering risico op letsel lopen. En daar worden ze dan ook naar beloond. Maar de rij-instructeurs zijn het daar absoluut niet mee eens. Zij zijn van mening dat ze wel degelijk gevaar lopen.

Door rood rijden

Het werk van een rijdocent bij de politie verschilt natuurlijk nogal met dat van een gewone rijleraar. Zo moet er bijvoorbeeld worden geoefend op tientallen kilometers te hard rijden, door rood rijden, inhalen op smalle wegen en stoptekens geven. Zelfs over trappen, fietspaden en door winkelcentra moet worden gereden.

Daarnaast verwacht het publiek, maar ook de werkgever, dat een medewerker van de politie op straat ingrijpt als er zich iets voordoet.

Vuurwapen

Een docent beschrijft in een artikel van politiebond ACP wat dat inhoudt. Hij kreeg van een student door dat er een auto tussenuit kneep tijdens het oefenen van het geven van een stopteken. Vanuit zijn ooghoek zag hij die al aankomen. De bestuurder was op bizarre wijze aan het inhalen om aan zijn aanhouding te ontkomen. Met het doorgeven van een kenteken aan de meldkamer hoorde de docent dat het om een vuurwapengevaarlijke man ging.

„Op ruime afstand, zonder optische- en geluidssignalen, ben ik hem gevolgd. Je wilt hem immers niet opfokken. De man crashte op geparkeerde auto’s. Een boom van een kerel stapte uit. Kennelijk was hij onder de indruk van mijn aanroepen, want hij ging op z’n knieën en ik heb hem aangehouden.”

Het zijn dit soort werkzaamheden, naast de levensgevaarlijke capriolen die ze in de auto uitvoeren, waardoor docenten vinden dat ze beter beloond moeten worden. „Het is intensief werk. De risico’s en verantwoordelijkheid die ik heb zijn groot”, schrijft de docent. „Je moet je studenten altijd een stap voor zijn om de risico’s goed te kunnen inschatten. Ze schatten bijvoorbeeld bochten en inhaalkansen verkeerd in.”

Minder functies

De onvrede onder de politiedocenten komt voort uit een nieuw functiegebouw waarbij talloze functie-omschrijvingen zijn geschrapt. Met de komst van de nieuwe Nationale Politie wilde de korpsleiding de boel versimpelen en minder functies hebben. Daardoor is het voor sommige werkzaamheden nogal lastig geworden om ze in het juiste hokje te plaatsen. Rijdocenten vallen hierdoor niet meer onder de operationele politiemensen.

Hetzelfde geldt voor de medewerkers van de waterpolitie. Werden die vroeger ook gezien en beoordeeld als echte politiemensen, nu staan ze te boek als schipper binnenvaart of gezagvoerder zeevaart.

Drugssmokkel

Een van de medewerkers vertelt aan de politiebond waarom hij vindt dat ook zij operationele politiemedewerkers zijn. „De kern van wat de waterpolitie doet, is politiewerk”, zegt hij. „Verkeersovertredingen, aanvaringen, smokkel van verdovende middelen, het lozen van olie en andere milieudelicten, overleden mensen op zee en bewaking van de openbare orde: dat is executief werk. Tegelijkertijd heb je je boot nodig als middel en moet je daarom óók gezagsvoerder zijn. Als een van de twee ontbreekt, wordt het onmogelijk om met je politieboot in het kader van de openbare orde een ander vaartuig te blokkeren en een verkeersaanwijzing te geven.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Rij-instructeurs van politie boos en kappen ermee
Sluiten